loading...
فروشگاه اینترنتی اسباب بازی
کیوان بازدید : 89 شنبه 02 شهریور 1398 نظرات (2)

۱۰ غذا برای رشد و سلامت کودکان
کودکان در سنین ۲ تا ۱۲ سال، به سرعت رشد می کنند و نیاز به تغذیه صحیح دارند. در طی سال های رشد غذاهایی که پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین ها را تأمین می کنند برای سال های رشد کودکان مناسب هستند. بدون این مواد ممکن است دچار انسداد شوند و در مواردی به رشد مهارت های ذهنی و حرکتی کودکان نیز آسیب هایی وارد می شود. این مواد مغذی در گروه های اصلی غذایی از جمله، غلات، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و غذاهای پروتئینی وجود دارند. به طور کلی انتخاب های زیادی برای تهیه غذای کودک وجود دارد اما ما در این مقاله به ۱۰ رژیم غذایی اشاره می کنیم.
۱. میوه و سبزیجات با رنگ روشن
شامل هویج، کدو تنبل، سیبزمینی شیرین، گوجه فرنگی و پاپایا می شود. دلیل اینکه به شما پیشنهاد این میوه ها و سبزیجات را می دهیم این است که حاوی مقادیر بسیار از کاروتن و سایر کاروتنوئید ها می باشد که برای تولید ویتامین A در بدن کاربرد دارد. ویتامین A برای داشتن پوست و بینایی مناسب و تولید بافت های آسیب دیده در بدن بسیار مفید می باشد.
طرز تهیه: انواع سبزیجات را خورد کرده و آنها را همراه با سس پنیر، سالسا و یا حمص( این خوراک از نخود پخته، روغن زیتون، ارده، آبلیمو و سیر له شده درست می‌شود. ) بخار پز کنید.
۲. کلم بروکلی
این ماده غذایی حاوی مواد مغذی است که باعث بهبود عملکرد چشم می شود و به خاطر وجود منابع زیاد فیبر کمک بسیاری به هضم غذا می کند و از یبوست جلوگیری می کند.
طرز تهیه: از کلم بروکلی می توانید در سالاد استفاده یا می توانید آنها را قطعه قطعه کنید و در انواع سس پنیری و یا سس کنجد غوطه ور کنید. در پیتزا و املت نیز طعم خوشایندی در کنار دیگر مواد غذایی ایجاد می کند.
۳. انواع توت ها
توت فرنگی و زغال اخته سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و فیتو شیمیایی ها هستند. آنها سلول های سالم را از آسیب محافظت و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.
طرز تهیه: انواع توت ها را می توانید بر روی ماست، بستنی، پنکیک و غلات استفاده کنید. یک راه بسیار ساده نیز برای درست کردن پنکیک زغال اخته وجود دارد، که شما می توانید در آخر زغال اخته را در مواد اولیه تهیه پنکک اضافه کنید.
۴. کره بادام زمینی
سرشار از چربی های اشباع نشده، انرژی و پروتئین در کودکان است. اما در برخی از برند ها دیده شده که نمک، روغن نخل، شکر و رخی از روغن هیدروژنه استفاده می کنند که البته باعث کاهش کیفیت کره بادام زمینی می شود و ما پیشنهاد می کنیم حتما محتویان روی بسته ها را بخوانید تا بهترین کیفیت را تهیه کنید.
طرز تهیه: شما می توانید کره بادام زمینی را با نان، بیسکوئیت، و یا مستقیما از شیشه میل نمایید. می توانید به همراه بسیتنی و وافل نیز در رژیم غذایی کودکتان قرار دهید.
5. تخم مرغ
تخم مرغ سرشار از پروتئین ها و ویتامین ها هستند و یکی از غنی ترین موادی است که در آن ماده غذایی کولین یافت می شود که در سنین رشد بسیار لازم برای رشد مغز کودکان می باشد.
طرز تهیه: شما می توانید به صورت آب پز، سرخ کرده و یا به صورت املت میل کنید. یا می توانید در سوپ ها، فرنی،‌ برنج، نودل اضافه کنید. حتی در دسر کاستارد نیز می توانید از تخم مرغ استفاده نمایید.
دسر کاستارد:
مواد لازم: شیر ۲ پیمانه شیرینی پزی – نشاسته ذرت ۲ قاشق سوپ خوری – شکر نصف پیمانه – زرده تخم مرغ ۲ عدد
شیر سرد، نشاسته ذرت و شکر را با هم حل کرده، تخم مرغ ها را اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم و به طور مداوم هم می زنیم تا غلیظ شده و مثل فرنی شود. بعد از این که به غلظت رسید از روی حرارت بر می داریم، وانیل یا هر اسانس دیگری که تمایل داریم به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم.
۶. شیر گاو
این ماده غذایی سرشار از کلسیم و فسفر است که به ساخته شدن استخوان ها و ماهیچه ها بسیار مهم می کند. اگر کدکتان هنوز به سن ۲ سال نرسیده است، می توانید از انواع شیر های پر چرب و کم چرب در ریژیم غذایی استفاده نمایید. کودکانی که دارای وزن زیادی نیستند به انواع این مواد برای رشد احتیاج دارند.
طرز تهیه: برای مصرف این ماده غذایی کافیست شما شیر را با انواع غلات و میوه های تازه و یا خشک مخلوط کنید تا انواع اسموتی ها حاضر شود و غذایی بسیار پر فایده را برای کودکانتان آماده نمایید.
۷. پنیر
پنیر نیز منبع پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D می باشد.که پنیر هم برای رشد و تقویت استخوان ها بسیار مفید هستند.
طرز تهیه: شاید بعضی از کودکان بوی پنیر را دوست نداشته باشند. پنیر های موزرلا پنیر های آمریکایی و اروپایی عطر و طعم بهتری دارند. می توانید در برش های مربع شکل و یا به صورت رنده شده بر روی نان و سالاد برای کودکان آماده کنید. همچنین می توانید بر روی ماکارونی و برنج سرخ شده پنیر بریزید و برای کودکان سرو کنید.
۸. گوشت
گوشت منبع بسیار قوی از پروتئین و آهن است. که بسیار مورد نیاز کودکان در سنین پایین است. سیستم پشتیبانی بدن را پشتیبانی می کند.
طرز تهیه: شما می توانید برش های نازکی از گوشت را فراهم کنید و به همراه پوره لوبیا، پودر سوخاری، تخم مرغ و یا پوره سیبزمینی مخلوط کنید و غذایی بسیار مقوی را برای فرزندان خود آماده کنید.
(پوره لوبیا=Tofu)
۹. ماهی
ماهی ها سرشار از پروتئین هستند و بسیار به تقویت و استحکام ماهیچه ها و استخوان های کودکان کمک می کند. انواع ماهی قزل آلا، ماهی تن و ساردین دارای مقادیر بسیاری از اسید های چرب یا همان امگا ۳ می باشد که به تقویت چشم، مغز واعصاب بسیار مفید می باشند.
طرز تهیه: شما می توانید ماهی را به همراه خمیر برنج، آرد ذرت و یا خرده نان سبوس دار بپوشانید و غذایی بسیار مقوی را برای فرزندتان آماده کنید.
۱۰. غذا های سبوس دار
فیبر موجود در غذا های سبوس دار به هضم بهتر غذا ها کمک می کند.

 

کیوان بازدید : 259 یکشنبه 30 تیر 1398 نظرات (0)

یکی از پرطرفدار ترین اسباب بازی های جهان همچنان یکی از جذاب ترین ها هم هست! مهارت هایی که کودکان از لگو یاد می گیرند بسیار مهم و باورنکردنی هستند. اگر شما این اسباب بازی را به عنوان یک اسباب بازی آموزشی قبول ندارید در ادامه شگفت زده خواهید شد. به این توجه داشته باشید که خرید لگو اصل و متفرقه تفاوت آنچنانی ندارند.
۱.مهارت های حرکتی
استفاده از آجر های لگو بهترین فرصت است برای یاد گیری محارت حرکتی دستان. کودکان عاشق ساختن هستند و این اسباب بازی جذاب به آنها کمک می کند تا ساعت ها برای ساختن و یادگیری زمان صرف کنند. کودکان در هنگام بازی با لگو بدون اینکه متوجه آن باشند بسیار از عضلات کوچک و بزرگ دستان خود کمک می گیرند و این مسئله به آنها کمک می کند تا در آینده دستان پر توان برای یادگیری نوشتن داشته باشند و حتی برای نقاشی کردن عضلات ورزیده تری را در اختیار داشته باشند.
۲.بازی های تخیلی
در هنگام بازی با لگو بسیار آسان است تا کودکان تخیلات خود را به جریان بندازند و از اشکال بسیار متنوع لگو استفاده کنند و در دنیای خود غرق شوند و داستان های بسیاری برای خود بسازند و تعریف کنند. پس می توان نتیجه گرفت که لگو به قوه تخیل کودکان بسیار کمک می کند.
برای مثال لگو های ابرقهرمانان، لگوهای مدل در شهر و انواع مختلفی که طراحی شده و داستان های جذابی که کودکان برای خود می سازند و با تصویر سازی هایی که می کنند در آینده برای درسهای همچون ریاضی بسیار کمک می کند.
۳.احساس موفقیت
کودکان عاشق این هستند که کارهای هنری خود را نشان دهند و درباره آنها صحبت کنند. کودکان به سازه های خود افتخار می کنند که به همان اندازه که برای تقویت دستانشان مفید است برای تقویت روح و قلبشان و بالا رفتن اعتماد به نفسشان نیز مفید است. آنها اقلب با یک ایده کار خود را شروع می کنند و سازه های بسیارمتنوعی را خلق می کنند و قلب و روح خود را درگیر می کنند.
۴.تداوم
تداوم یکی از مهمترین مسائلی است که کودکان باید آن را آموزش ببینند. بارها و بارها پیش خواهد آمد که یک سازه ای به علت اشتباه خراب شود و کودکان بارها آن را دوباره سازی کنند. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در کودک رخ می دهد این است که یاد می گیرند از شکست های خود درس بگیرند و دوباره کار را از نو شروع کنند. بارها پیش اماده که حتی سازه ای را ساخته اند و با اشتباهات دیگران آن سازه خراب شده است. اینجاست که دوست دارید یک جمله جادویی بشنوید:
اشکال نداره دویاره درستش می کنم.
۵.حل کردن پازل
مهم نیست که کودکان از دفترچه راهنما برای حل کردن پازل استفاده کنند و یا از تخیل خود کمک بگیرند. مهم این است که قطعات لگو در اطرافشان زره به زره کم می شود و از یک بی نظمی به نظم می رسند و همچنان در حال یاد گیری مسائل مهمی در زندگی خود هستند. به یاد داشته باشید هر یک سطل لگو برابر است با فرصت های بی شماری برای کودکان.
۶.علم
یکی از اولین چیز های که کودکان یاد می گیرند علت و تاثیر مواد بر روی یکدیگر است! کودکان همواره تلاش می کنند تا تخیلات خود را به واقعیت نزدیک کنند، برای مثال یک برج را به بالاترین حد خود برساند و بعد از خراب شدن یاد می گیرد که باید پایه های برج خود را چگونه تقویت کند تا سازه های بلند تر و مستحکم تر بسازد. پس به نوعی به طور غریزی علم را نیز اموزش می بینند.
علم مولفه ی حرکت در پشت همه خلاقیت هایی است که یک کودک دارد. پایه و اساس علم این است که یک ایده را مطرح می کنیم و آن را ثابت می کنیم. ساختن و خلق کردن با لگو به طور طبیعی توام با تخیل است. کودک به سادگی یک ایده را مطرح می کند و سپس آن را توسعه می دهد.
۷.فناوری
فناوری از روش ها و اجزا ساده برای رسیدن به هدف بهره می برد. خیلی جذاب است که کودکان با استفاده از بلوک های ساده لگو خلاقانه چیز هایی را می سازند که در ذهن می پرورانند. زیرا به علت گستردگی اشکال این بلوک هتا تغریبا چیزی نیست در این دنیا که نتوان با لگو ساخت، پس در ضمینه فناوری نیز به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند از اجزا ساده سازه های جدید خلق کنند.
۸.مهندسی
آیا می خواهید یک پل بسازید؟ کودکان با درست کردن اشکال مختلف با سطح استحکام آنها آشنا می شوند، برای مثال یاد می گیرند که با یک پایه پلی که می سازند از چه استحکامی برخوردار است. پس باید برای مستحکم کردن ساختمان هایی که می سازند. یاد بگیرند که چگونه بسازند چگونه تقویتشان کنند و از نظر مهندسی دیدی به دست می آورند که در آینده بسیار در شغل و حرفه ای که در آن مشغول می شوند به آنها کمک می کنند.
۹.خلاقیت
کودکان هر شکلی که ایجاد می کنند به نوعی یک سازه هنری را خلق می کنند. تنها محدودیتی که پیش روی آنهاست خلاقیتشان است که هرچه کودکان را آزاد تر بگذارید و محدودیت ها را از ذهنشان حذف کنید خلاقیت آنها رشد و پروش می باد و می توانند ایده های خود را جذاب تر از قبل بسازند. کودکان با صد ها قطعه کوچک تبدیل به سازنده های کوچکی می شوند و از چرخ ها اشکال و حتی اشخاص سازه های جدیدی بی آفرینند. این مزیت خود در جنبه های مختلفی کاربرد دارد که می تواند مفید، سرگرم کننده و حتی درمانی باشد.
۱۰.ریاضی
حجم، مقدار، تطابق یک به یک، تقارن، الگو ها و بسیاری از قوانین و مسائل ریاضی را در اشکالی که می سازند می بینند. در کتاب The Unofficial Guide to Learning with LEGO ایده های بسیاری برای یادگیری ریاضی با لگو وجود دارد که بسیار جذاب و کاربردی هستند.
جمع و تفریق را فراموش نکنید! وقتی به کودکی تعداد محدودی از قطعات لگو را می دهید، مجبور است ایده های خود را در محدودیتی که دارد بپروراند. یاد می گیرند که هر یک قطعه، مینی فیگور و یا چرخ ارزشمند است و تک تک آنها محاسبه می شود. گاها کودکان در این محدودیت ها کار های اعجاب انگیزی را انجام می دهند و روش هایی را برای حل مشکلات خود پیدا می کنند.
بر گرفته از وب سایت: https://preschoolinspirations.com/10-important-skills-children-learn-legos/

کیوان بازدید : 94 یکشنبه 30 تیر 1398 نظرات (0)

درحقیقت از آنجایی که سلول‌های مغزی در حال رشد هستند، کمبود اکسیژن باعث ایجاد عوارض برگشت‌ ناپذیری همچون عقب‌افتادگی ذهنی خواهد شد. این مسئله درمورد ارگان‌های دیگر هم صدق می‌کند؛ برای مثال اگر اکسیژن به کلیه‌ها یا کبد نرسد فرد دچار نارسایی کلیه و کبد می‌شود یا اگر قلب دچار کمبود اکسیژن شود مشکلات عضلانی پیدا می‌کند و درنهایت از کار می‌افتد. کاهش اکسیژن به ارگان‌های مختلف بدن به‌خصوص مغز، قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش آسیب می‌رساند. زمانی که اکسیژن به سلول‌های مغزی نمی‌رسد فرد ممکن است دچار فلج مغزی شود.
کمبود اکسیژن طیف وسیعی از علائم را ایجاد می‌کند؛ از بی‌قراری نوزاد و مشکل در شیر خوردن گرفته تا تشنگی ،آب و هوا و سیاه شدن لب‌ها و انگشتان همگی از این نشانه‌ها به حساب می‌آیند. درواقع علائم به سن کودک و مدت زمان کمبود اکسیژن بستگی دارد. هرگونه انسداد در راه تنفسی، حفره‌های بینی و حبابچه‌های ریوی در انتهای ریه می‌تواند از تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن جلوگیری کند و درنهایت باعث خفگی شود، البته پایین آمدن سطح اکسیژن خون اگر کم باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر از حد بگذرد باعث ایجاد عارضه می‌شود. حال این عارضه بسته به مدت زمان کمبود اکسیژن و شدت آن متفاوت خواهد بود.
مادران عزیز لطفا در هنگام انتخاب سیسمونی توجه لازم به خرید شیشه شیر را داشته باشید. امروزه شیشه شیر و سر شیشه های متنوعی برای رفع مشکلات نوزادان طراحی و تولید می شوند که در این زمینه از انواع سر شیشه و شیشه شیر های ضد نفخ می توان نامبرد.
علل پریدن شیر به گلوی نوزاد
جریان زیاد شیر مادر
یکی از علل پریدن شیر به گلوی نوزاد هنگام شیر خوردن می‌تواند جریان زیاد شیر مادر و ورود مقدار زیاد شیر به دهان نوزاد باشد.
برای رفع آن ابتدا چند دقیقه شیرتان را بدوشید و ذخیره کنید و سپس نوزاد را زیر سینه بگذارید و یا این که به پشت بخوابید و فرزندتان را جهت شیر خوردن بر روی سینه خود بگذارید. دلیل این کار نیروی جاذبه زمین است که از سرعت جهش شیرمادر کم می کند و دیگر شیر با سرعت وارد دهان بچه نمی شود.
ریفلاکس
اگر پریدن شیر به گلوی نوزاد با یرگشت آن همراه باشد، احتمالا شیرخوارتان دچار ریفلاکس، یعنی برگشت اسید معده و شیر، به داخل دهان و حلق است. ریفلاکس گاهی باعث می شود که درصدی از شیر و ترشحات وارد ریه کودک شود و احساس خفگی، سرفه و تنگی نفس را به وجود بیاورد.
از جمله مواردی که می تواند در بهبود علایم رفلاکس شیرخوارتان تاثیرگذار باشد، توجه شما مادر گرامی به رژیم غذایی‌تان و کاهش یا عدم مصرف پروتئین گاوی است (در صورتی که شیرخوار از شیر مادر تغذیه می کند). در ضمن اصلاح شرایط خوابیدن کودک نیز نقش موثری دارد.
باید نوزاد در سطح شیب دار (شیب ملایم ۱۰ تا ۱۵ درجه) و همچنین به صورت طاق باز بخوابد، این موارد از روش های معمولی است که می توان برای کاهش رفلاکس در کودک به کار گرفت. باید توجه داشته باشید در صورتی که رفلاکس کودک به طور مکرر باعث ایجاد تنگی نفس و مشکل در خوردن او می شود، در اولین فرصت به یک متخصص اطفال مراجعه داشته باشید.
عدم هماهنگی حنجره و حلق
از دیگر علل پریدن شیر در گلوی نوزاد میتواند مربوط به هماهنگ نبودن حنجره و حلق باشد . ضمن این که این مساله یک روند تکاملی است و تا شش ماهگی در نوزاد کامل میشود. بنابراین به وجود آمدن این مساله در نوزاد طبیعی به شمار می رود و کودک تا شش ماهگی وقت دارد تا به این تکامل برسد . در صورتی که تا سن یاد شده این روند تکاملی در او صورت نگرفت و شدت پیدا کرد حتما به یک متخصص اطفال مراجعه داشته باشند.
اختلال در راه تنفسی
پریدن شیر به گلوی نوزاد در حین شیرخوردن گاهی به دلیل گرفتگی بینی نوزاد و اشکال در تنفس از راه بینی در موقع شیر خوردن است که در این صورت باید قبل از شیردهی مسیر بینی باز شود( توسط قطره کلرید سدیم).
موقع پریدن شیر به گلوی نوزاد باید چه‌ باید کنیم؟
به‌طور کلی توصیه می‌شود نوزاد را روی یک دست برگردانید و از پشت به میان دو کتفش چندین بار ضربه بزنید. در مورد کودکان بزرگتر هم شاید لازم باشد آنها را در حالت ایستاده قرار دهید، دو مشت خود را روی هم جمع کنید و زیر جناغ سینه‌شان بگذارید، سپس با نیروی دست به طرف بالا فشار بیاورید.
تجربه یک مادر
سوال: با سلام. دختر 5 ماهه ای دارم که از نوزادی شیر توی گلوش می پرد و الان هم گاهی بیخودی سرفه می کند که دکتر گفته به خاطر این است که آب دهنش می پرد تو گلویش، موقع دارو خوردن هم همین طور است که حتی یک بار بدجور پرید توی گلوش و نفسش بند آمد، این مشکل جدی است؟ لطفا راهنماییم کنید در اینجور مواقع باید چکار کنم؟
پاسخ دکتر علی ناصح، فوق‌تخصص نوزادان و کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
باید به شما مادر گرامی گفت که شیرخوارتان دچار ریفلاکس، یعنی برگشت اسید معده و شیر، به داخل دهان و حلق است. ریفلاکس گاهی باعث می شود که درصدی از شیر و ترشحات وارد ریه کودک شود و احساس خفگی، سرفه و تنگی نفس را به وجود بیاورد. از جمله مواردی که می تواند در بهبود علایم رفلاکس شیرخوارتان تاثیرگذار باشد، توجه شما مادر گرامی به رژیم غذایی تان و کمتر مصرف کردن یا عدم مصرف پروتئین گاوی است (در صورتی که شیرخوار از شیر مادر تغذیه می کند). در ضمن اصلاح شرایط خوابیدن کودک نیز نقش موثری دارد. باید شیرخوار در سطحی شیب دار (شیب ملایم 10 تا 15 درجه) و همچنین به صورت طاق باز بخوابد، این موارد از روش های معمولی است که می توان برای کاهش رفلاکس در کودک به کار گرفت.
شما مادر گرامی باید توجه داشته باشید در صورتی که رفلاکس کودک به طور مکرر باعث ایجاد تنگی نفس و مشکل در خوردن او می شود، با توجه به اینکه نیاز به درمان دارویی و مصرف داروهایی مثل رانیتیدین یا امپرازول است، در اولین فرصت به یک متخصص اطفال مراجعه داشته باشید.

کیوان بازدید : 122 چهارشنبه 19 تیر 1398 نظرات (0)

درست است که امروزه آموزش و نحوه استفاده از فناوری های جدید همچون تبلت ها ، لپ تاپ ها، روبات ها وهواپیماهای بدون سرنشین و … در کلاس های درس مدارس حضور فزاینده ای یافته است، اما با این حال، یک ابزار قدیمی محاسبه وجود دارد که برخی از مدارس به دلیل مزایای مهمی که برای دانش آموزان به همراه دارد، به آموزش آن در مدارس خود روی آورده اند. این وسیله قدیمی چیزی نیست جز همان چرتکه (Abacus) نام آشنا که پدر بزرگان ما در کسب و کار خود از آن برای محاسبه صورت های مالی خود استفاده می کردند.
بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی که تنها استفاده از نیم کره چپ مغز به کارگیری می شد، تصور چرتکه توسط کودکان باعث به کار افتادن نیم کره راست مغز به واسطه تصور چرتکه خواهد شدکه در عین حال با استفاده از منطق نیم کره چپ و جابجائی مهره چرتکه ها بصورت مجازی و با استفاده از نیم کره راست و ترکیب این دو باعث توسعه و افزایش عملکرد نیم کره های راست و چپ مغز خواهد شد. در این روش آموزشی، بعد از مدتی کار کردن با چرتکه، یک تصویر مجازی از چرتکه در ذهن شکل می گیرد. در واقع می توان گفت کودکان و دانش آموزان می توانند برای انجام محاسبات ریاضی از چرتکه مجازی ساخته شده در ذهن خودشان کمک گرفته و به سرعت اعمال محاسباتی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را به صورت ذهنی و با سرعت بسیار بالا انجام دهند.
تاریخچه چرتکه
حدود ۲۳۰۰ الی ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اولین چرتکه توسط سومری‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است. بر اساس باور قدیمی دانشمندان بابلی، مانند "Carruccio" چرتکه را برای عملیات جمع و تفریق و محاسبات پیچیده مورد استفاده قرار می‌دادند. در طول امپراتوری هخامنشی، در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، ایرانیان اولین بار شروع به استفاده از چرتکه کرده‌اند. در امپراطوری اشکانیان و ساسانیان، پژوهشگران متمرکز بر تبادل دانش و اختراعات با کشورهای دیگر از جمله هند، چین و امپراطوری روم، اقدام نمودند.
چرتکه هنوز هم در در کشورهای غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رومیان گاهی از سنگ برای محاسبه استفاده می‌کردند و این روش را "Calculi" می‌نامیدند. واژه‌ی کنکونی "Calculator" به معنای «ماشین حساب» نیز از این کلمه گرفته شده است.
ساختار چرتکه 
چرتکه از قابی تشکیل شده که دارای سیم های موازی با یکدیگر است و مهره هاییبر روی این سیم ها حرکت می کنند. هر ستون که از یک سیم تشکیل شده است ،نشان دهنده یک جایگاه در سامانه دهدهی است . نخستین ستون سمت راست ،ستون یکانهاست و ستون بعدی که در سمت چپ آن قرار میگیرد ستون دهگان هاست و به همین ترتیب ستونها ادامه دارند . 
چه کسانی می توانند از چرتکه استفاده نمایند؟
از همه موارد فوق این چنین برداشت می شود که استفاده از چرتکه مخصوص کودکان و نوجوانان است اما می توان به این نکته اشاره کرد که در جوامعی که این ابزار بسیار گسترده استفاده می شود از جمله کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن ، شهروندان آنان به طور معنی داری از توانایی محاسبه و تمرکز بیشتری نسبت به همتایان خود در کشورهای غربی دارا می باشند. در نتیجه، برای بزرگسالان نیز این وسیله تبدیل به جایگزین دلپذیر و آرامش بخش در ذهن آن ها شده است که موجب شده تا آن ها ذهن خود را به تمرین های فکری مشغول کنند.
چرا یادگیری چرتکه برای کودکان اهمیت دارد؟
در سن 10 سالگی مغز به 99 درصد رشد نهایی خود رسیده است. می توان نتیجه گرفت دوران کودکی نقش تعیین کننده و مهمی در رشد مغزی افراد دارد و بعد از این دوره شانس بلوغ و رشد مغزی بسیار کم خواهد بود !بر طبق گفته گاردنر:"هوش،عبارت است از توانایی بشر در حل مشکلات و یا ساختن چیزی که آن مشکل را حل کند است. تمرین با چرتکه به صورت تمرین تصور ذهنی باعث افزایش قدرت حافظه و شکل گیری مناسب ذهن برای کودکان می گردد. تمرین سرعت باعث واکنش بهتر در کودکان می گردد .علاوه بر این در آموزش با توجه به تمرین شنیداری، کودکان را تشویق می کند که به هنگام مطالعه تمام توجه خود را معطوف کنند .کار با چرتکه نیازمند هماهنگی عصب اصلی اعضای بدن مانند چشم، گوش و انگشتان است .تمرین ثابت و مداوم با استفاده از چرتکه باعث تحریک مغز و افزایش قدرت پاسخگویی و فکری می شود.
چگونه با چرتکه کار کنیم؟
اگر چه چرتکه در اندازه های مختلفی وجود دارد، اما عملکرد همه آنها کاملا مشابه است. به طور کلی، این ابزارها دارای بیش از ده ردیف نیستند که به نوبه خود شامل ده توپ دیگر می شود. تعداد ردیف ها نشان دهنده تعداد رقم هایی است که با آن کار می کنند و از رقم یکان تا واحد میلیون می رسد. به هر حال، ده توپ در هر ردیف به طور منطقی ارزش یک واحد را نشان می دهد .در یک دوره آموزشی کودکان بااستفاده از چرتکه در قالب کلاس و تمرینات در خانه میتوانند اعمال جمع و تفریق و ضرب و تقسیم را در سه مرحله انجام دهند .در ابتدای دوره توسط چرتکه محاسبات انجام میشود . در مرحله بعد محاسبات بدون چرتکه و با استفاده از چرتکه تصوری ( تصویر سازی از چرتکه ) انجام میشود . در مرحله آخر بر اثر تمرین زیاد محاسبات بصورت ذهنی انجام می شود.
مشکلات اولیه و پیشرفت قابل توجه
راحتی استفاده از تکنولوژی های جدید و رایانه ای شخصی استفاده از چرتکه را به نظر کار بیهوده ای نشان می دهد اما در عمل استفاده از چرتکه، بهانه ای جهت تقویت مهارت های ذهنی در کودکان و حتی بزرگسالان می باشد انجام عملیات ریاضی با این سیستم نیاز به حافظه و تمرکز بالایی دارد و خانواده ها پس از مدتی استفاده از این وسیله شاهد نتایج شگفت انگیزی در قدرت های ذهنی فرزندان و کودکان خود و تاثیر چرتکه در آموزش ریاضی آن ها می شوند . همچنین کارکردن با مهره ها (جا بجا کردن مهره ها و تغییر مکان آن ها با توجه به محاسبات ذهنی) در قدرت درک و مهارت های روانشناختی کودکان تاثیر به سزایی دارد.
تاثیرات استفاده از چرتکه
بهبود درک مفاهیم ریاضی
مهارت های محاسباتی را بهتر و سریع تر می کند
افزایش توانایی حل مسائل
توجه بیشتر به دستورالعمل ها
افزایش اشتیاق گوش دادن
بهبود حافظه
بهبود واکنش مغزی
افزایش قدرت مهارت های ذهنی
افزایش اطمینان و اعتماد به نفس
افزایش استقامت در مقامل استرس و فشار
چرتکه یک تفریح است
در مقایسه با محاسبات ریاضی یادگیری چرتکه خیلی فرارتر می باشد
تفکر بصری فرزندان را ارتقا می بخشد
یک ورزش برای اعصاب است
کودکان به شکل ملموس و دیداری محاسبات آشنا می شوند و محاسبات ریاضی را با سرعت بالا حتی سریعتر از ماشین حساب انجام می دهند
والدین فرزند خلاق با قدرت تمرکز و استقامت ذهنی بالاتری را پیش روی خود می بیند
کودکی که علم محاسبه با چرتکه را فرا میگیرد در میان جمع دوستان خود اعتماد به نفس بالایی دارد که این اعتماد به نفس در تمام مراحل زندگی وی سازگار خواهد ماند. زمانی که مهارت محاسبه با چرتکه درکودک بالا رود همزمان تصویر سازی چرتکه و حل مسائل ریاضی به صورت ذهنی درمغز کودک شکل میگیرد که این عمل سبب افزایش قدرت تخیل در آنها می شود که قدرت تخیل یکی از ارکان اصلی در خلاقیت انسان می باشد. زمانی که محاسبات به درستی انجام می شود افزایش دقت وتمرکز به صورت همزمان در کودک رخ می دهد. همانطور که گفته شده چرتکه ابزار تفریحی و یک نوع تفریح شگفت انگیز است، تفریحی که حاصل جمع یک عدد چند میلیونی را به یک عدد بزرگ دیگر به راحتی و در زمان کوتاه به سرانجام می رساند.
محاسبات کلی توسط نیم کره چپ صورت میگیرد که در این راستا دو چیز حائز اهمیت می باشد :
چرتکه یک ابزار محاسبه قدیمی است که شما را قادر می سازد تا ظرفیت ذهن خود را برای تمرکز بیشتر و استفاده از روش های تحلیلی در حل مسائل ریاضی و امور روزمره خود افزایش دهید.

کیوان بازدید : 56 پنجشنبه 06 تیر 1398 نظرات (0)

تربیت مربوط به والدین است نه کودکان
مهم ترین کاری که میتوانیم برای فرزند خود انجام دهید این است که یاد بگیریم روی رفتار خود تمرکز کنیم. شاید این گفته در حال حاضر معنای چندانی برای شما نداشته باشد. در واقع ممکن است کاملا توهین آمیز به نظرتان برید و با خود بگویید: (یعنی چه؟ توجهم را از بچه ام بردارم و متوجه خودم کنم! آیا این کار بر خلاف اصول تربیتی نیست؟)
باید بگویم که خیر، این طور نیست . البته منظورم این نیست که فرزند خود را در انتهای فهرست الویت ها قرار دهید، اصلا و ابدا، آنچه می خواهم بگویم این است که اگر بر خود تمرکز کنید رابطه ی سالم تر و شادتری با کل اعضای خانوتده خواهید داشت.
به نظر من اکثر ما در روابط خود از الگویی معیوب پیروی کنیم. البته این بدان معنا نیست که بر روابط ما ایرادی وارد است، بلکه الگو و مدل روابط ماست که مشکل دارد. الگویی که ما در روابط خود استفاده می کنیم به ما می گوید که برای داشتن روابط سالم باید حواس خود را متوجه نیازهای دیگران کنیم، سعی کنیم در خدمت آنها باشیم و آنها ر ا راضی نگه داریم. می دانم که حتی زیر سوال بردن همچین الگویی مخالفت عده ای را بر می انگیزد، اما صبور باشید و من را همراهی کنید.
مسلما در زندگی، بعضی از امور را می توانیم تحت کنترل درآوریم، حال آنکه بر برخی دیگر کنترلی نداریم.حال از خود سوال کنید که صرف صرف انر›ی در مورد موضوعی که نمی توانید کاری درباره آن انجام دهید و هیچ کنترلی بر آن ندارید، چقدر هوشکندانه است؟ پاسخ: این کار چندان عاقلانه نیست. سوال بعد: کودک شما در کدام مقوله می گنجد؟ به عبارت دیگر آیا فرزندتان از آن دسته اموری است که می توانید آن را کنترل کنید یا خیر؟ سوال مشکل تر ایمکه: حتی حتی اگر بتوانید فرزند خود را کنترل کنید، آیا باید این کا را بکنید ؟ آیا معنی تربیت این است؟ اما اگر معنی تربیت این نیست که فرزند خود را کنترل کنیم ، پس چیست؟
واقعا چه کسی خارج از کنترل است؟
فرزندانم هانا و براندون چهار و دو ساله بودند و آن روز از آن شنبه ها بود. من و همسرم جنی جمعه شب تا دیر وقت بیدار ماندیم و این تضمین می کرد که فردا صبح فرزندانمان خیلی زودتر از ما از خواب بیدار شوند. به این ترتیب تعطیلات اخر هفته با گریه و زاری و غرغر بچه ها شروع شد، ناگفته نماند که آنها خیلی ناراحت و پکر بودند.
با عقل پدرانه خود تصمیم گرفتم که همه را بیرون ببرم. قرار شد برای صبحانه به وافل هاوس برویم. اولین وافل هاوس بیش از حد شلوغ بود. اما خوشبختانه از این رستوران در حومه آتالانتا کم نبود. دوباره سوار ماشین شدیم. کمربند ایمنی بچه ها را بستیم و با قول شربت افرا ناله های نا امیدی را خاموش و کمی جلوتر روبروی رستوران بعدی توقف کردیم.صف این یکی هم درست مثل قبلی طولانی بود.
اما دیگر نمی توانستیم بچه ها را داخل ماشین کنیم ، بنا براین تصمیم گرفتیم در صف انتظظار بایستیم. خوشبختانه مدیریت رستوران این موارد را پیش بینی کرده بود و کاغذ و مداد شمعی در اختیار کودکان قرار می داد. به این ترتیب من و همسرم هم می توانستیم گپ خودمانی داشته باشیم و در این میان سرمان بی کلاه نماند.
گویا پیش بینی و تدبیر رستوران به اینجا ختم نمی شد، چون در این اثنا چشمم به تابلویی افتاد و متوجه شدم که کودکان به ازای هر نقاشی یک کلاه کاغذی درست مثل کلاه آشپز رستوران و یک شیرینی مجانی دریافت می کنند. درست است بعضی وقت ها زندگی شیرین می شود. بچه ها نقاشی می کردند و من و همسرم هم باهم صحبت می کردیم . زمان مثل باد گذشت وتا به خودمان آمدیم پشت میز نشسته بودیم، همسر و دخترم در یک طرف و من و پسرم هم در طرف دیگر. پیش خدمت ها کلاه کاغذی بچه ها را آوردند و من یکی از آنها را روی سرم گذاشتم.
پشت میز که نشسته بودم احساس خوبی داشتم اما بچه ها تمام روز چیزی نخرده بودند و طبیعی است که بچه گرسنه ای که جز انتظار کشیدن کار دیگه ای ندارد بی تابی کند. دختر چهار ساله ام با این موضوع کنار آمد و جز شکایت های گاه و بی گاه اذیت دیگری نداشت. اما براندون دوساله بود و احتمالا شما معنی دوساله بودن را خوب می فهمید. وقتی دو ساله ها با شکم گرسنه مرتب از ماشین پیاده و دوباره سوار شوند و جز وعده خشک و خالی چیزی نخورند دیگر، صدایت را پایین بیاور یا مثل یک پسر بزرگ حرف بزن سرشان نمی شود. در آن لحظه او نمیدانست همراهی با پدر یعنی چه و فکر کردن به یک صبحانه خانوادگی چندان لذت بخش نبوئ.
من مشاور ازدواج و خانواده بودم و در زمیمه بهبود روابط به دیگران آموز. می دادم. می دانستم چگونه خودم را کنترل کنم و از کوره در نروم. آنقدر سرم می شد که واکنشی نشان ندهم و به فریاد و خشونت متوسل نشوم. می توانستم در مواجهه با اوج گیری تنش، خونسردی خود را حقظ کنم اما ناگهان پسرم چنگالش را به زمین پرت کرد و خویشتن داری من کمتر و کمتر شد.
چمگال صدای بلند ایجاد کرد و همه به طرف ما برگشتند. حتی بعضی از آنها با انگشت به ما اشاره می کردند و آهسته چیزی می گفتند نگاهی به همسرم و دختر نمونه ام انداختم که کنار هم نشسته بودند. همیشه بین والدینی که چند فرزند دارند قانون نانوشته ای حاکم است که می گوید؛ ( هر کس که کنار تو نشسته، تحت مراقبت تو قرار دارد) در حالی که زنان خانوتده من از همکاری فرشته وار همدیگر لذت می بردند من و پسرم در شرف جنگ جهانی سوم بودیم.
هیچ چیز نمی توانست او را آرام کند، هیچ چیز نمی توانست مانع قسقرقهای آنچنانی او شود. بالاخره شیرینی وافل از راه رسید و من تصور کردم که آتش جنگ به همسن زودی فروکش خواهد کرد. بعد شروع به بریدن شیرینی به تکه های کوچک تر کردم اما او دوست نداشت شیرینی اش تکه تکه شود. شاید دوست داشت آن را یک جا در دست بگیرد و بخورد .نمی دانم! تنها چیزی که در آن لحظه می دانستم این بود که کم کم داشتم از کوره به در میرفتم.
من در زمینه ارتباط انسانی تخصص داشتم و در نظر داشتم روزی کتابی با عنوان (تربیت بدون فریاد) بنویسم. آیا باید اجازه می دادم کئدک دئ ساله کنترل من را به دست بگیرد؟ حتما همین طور فکر می کنید. باید بپویم که پرتاب چنگال با چنان واکنشی رو برو شد که پسرم از خود پرسید اگر شیرینی، بشقاب و اشیاء دیگر را روی زمین بندازم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
ممکن است پدر خونسردی اش را از دست بدهدو عصبانی شود! این دقیقا همان چیزی بود که اتفاق افتاد.
با دستپاچگی از افرادی که شربت روی پایشان ریخته بود عذر خواهی کردم و براندون را از صندلی اش بلند کردم . بعد به خاطر آنکه پای براندون به سر آقایی که پشت سر ما نشسته بود، خرد از او معذرت خواهی کردم و سرانجام مثل برق و باد از رستوران بیرون زدم.
پسرم مرتب فریاد می زد، لگد می پراند و مرا می زد و مردم هم به ما خیره شده بودند. من که خون خونم را می خورد چنان در را باز کردم که دیوارهای شیشه ای ب لرزه در آمد . لرزش شیشه ها توجه همه را به سوی ما جلب کرد . در پیاده رو ایستاده بودم، سر پسرم فریاد می زدم. کلمات قلمبه سلمبه می گفتم. سوالات انرزگونه می پرسیدم ؤ سینه ام را جلو داده بودم و با انگشت به او خطاب می کردم و پسر بچه ای که قدش به یک متر هم نمی رسید تهدید می کردم. عجب مرد بزرگی بودم!
سرانجام این صحنه به نحوی تمام شد و من و براندون سر جای خود برگشتیم تا صبحانه خانوادگی دلچسب خود را تمام کنیم. آن رو به رو جنی، همسر دوست داشتنی و وفادارم نشسته بود. به نظرم می خواست برای دلگرمی و حمایت من چیزی بگوید، اما نتوانست جلوی خنده تمسخر آمیزش را بگیرد. مانند آتش فشانی بودم که برای منفجر شدن دنبال بهانه می گشت.
با تندی گفتم: چیه؟
(کلاهی که روی سرته خیلی بامزس)
تازه این موقع بود که متوجه شدم هنوز هنوز کلاه کاغذی روی سرم است. تمام این صحنه با یک کلاه مسخره روی سر مرد نادانی رخ داده بود که می خواست حرفش را جدی بگیرند.
بزرگ ترین دشمن والدین
حقیقت این است که بدون کلاه هم کار من احمقانه به نظر می رسید . از کوره در رقتن من به اندازه کافی تحمقانه بود. در ولقع آنجا که پای روابط ایده آل در میان است، این نوع واکنش هیجانی بدترین دشمن ماست.
در جایگاه والدین، بزرگترین مشکل ما تلوزیون و تاثیرات منفی آن نیست، حتی مواد مخدر و مشروبات الکلی هم نیست، بزرگترین مشکل ما واکنش های هیجانی ماست.
به همین دلیل مهم ترین کاری که می توانیم برای فرزندمان انجام دهیم این است که بر خود تمرکز کنیم، نه بر آنها. به جای آنکه سعی کنیم با اضطراب کودک خود را کنترل کنیم. بهتر است ببینیم چه چیزی را می توانیم کنترل کنیم: فرو نشاندن واکنش های نسنجیده و احساسی خود.
به چه دلیل واکنش های آنی تا این اندازه آسیب زا هستند؟ وقتی احساسی عمل می کنید پس رفت می کنید. من به این نتیجه رسیدم که با فریاد زدن، تهدید کردن و ترساندن می توان سرانجام کودک را به تسلیم و اطاعت وادار کرد اما به چه قیمتی؟ من می توانستم در رستوران با فریاد فرزندم را وادار به فرکانبرداری کنم اما اگر به عنوان یک پدر دایم متوسل به تهدید شوم ارتباط من و فرزندم چگونه پیش خواهد رفت؟
اگر می خواهیم با نفوذ و تاثیرگذار باشیم ابتدا باید خود را تحت کنترل در آوریم، تنها در این صورت است که می توانیم پاسخ رفتاری خود را انتخاب کنیم و صرف نظر از رفتار فرزندمان، تصمیم بگیریم چگونه رفتار کنیم.
ما هیجانی بدتر از عجز و سردرگمی نمیشناسیم. ما می توانیم ترس، خستگی، نگرانی یا خشم را تحمل کنیم اما هیچ چیز مانند درماندگی و سردرگمی مارا از پا نمی اندازد، مانع ادامه کارمان نمی شود و مارا دچار خشم نمی کند. وقتی احساس می کنیم نمی توانیم با شرایط کنار بیاییم، آن را کنترل کنیم یا آنچه را که باید انجام دهیم به پایان برسانیم، احساس سردرگمی می کنیم . وقتی احساس می کنیم که حتی اگر خسته و ناراحت هم نبودیم، باز نمی توانستیم مانع افتادن بشقاب ها بشویم، دچار ترسی وصف ناپپپذیر می شویم. وقتی احساس می کنیم شرایطی را بیش از اندازه تحمل کردیم آن وقت است که فقط به تسلییم شدن فکر می کنیم.
من درباره احساسی که اغلب ما والدین تجربه می کنیم، تعریفی بهتر از عجز و سردرگمی ندارم. درست است، اغلب اوقات احساس عجز و درماندگی می کنیم، احساس می کنیم بیش از توانمان تحت فشار قرار داریم، بیش از آنچه باید خود را متعهد ساخته ایم، آمادگی لازم را نداریم و آنطور که باید با ما همدلی و از ما قدر دانی نمی شود، این یعنی عجز و سردرگمی. در نتیجه احساس آزاردهنده بی کفایتی مانند خوره به جان ما می افتد. ما فقط احساس نمی کنیم که والدین بدی هستیم، بلکه خود را بازنده و ناموفق نیز می انگاریم.
والدین احساس می کنند بیش از اندازه تحت فشارند، بیش از اندازه مسیولند، آمادگی لازم را ندارند و آنطور که باید از آنها قدردانی نمی شود.
متاسفانه نقش ما به عنوان یک والد به بخشی از زندگی مربوط می شود که شکست و قصور در آن روا نیست. اگر در زندگی زمینه ای وجود داشته باشد که لزوم موفقیت در آن را قطعی بدانیم، آن زمینه، تربیت فرزند است. اهمیت ارتباط با فرزندان، توجه و مداخله در زندگی آنها و الویت خانواده دایما به ما گوش زد می شود. مجلات پر از مقالاتی هستند که تازه ترین راهکارها و توصیه های تربیتی را در اختیار خانواده ها قرار می دهند. پژوهش ها پیوسته تاثیرات تربیت منفی را نشان می دهند. نهادهای مذهبی همواره لزوم تقدم و الویت خانواده را بر امور دیگر یاد آور میشوند. اما نتیجه تمام این فشارها، احساس ترس و بی کفایتی بیشتر است.
این پیام بیشتر از همه ما را تحت فشار قرار می دهد ، عملکرد و رفتار ما در جایگاه والدین در سر تا سر تاریخ طنین انداز خواهد شد. ما در حال تربیت نسل آینده ایم و آنها یا پیشرفت و موفقیت های گذشته را تداوم خواهند بخشید یا آن را از بین خواهند برد.
با این حساب آیا احساس درماندگی نمی کنید؟
تربیت امری است جدی، مخاطرات آن به غایت سنگین و بهای شکست و قصور در آن در تصور نمی گنجد. می دانم چه بار سنگینی را بر دوش خود احساس می کنید. شاید از خود بپرسید که آیا من تنها کسی هستم که احساس بی کفایتی یا حتی بی عرضگی می کنم؟
شاید از خود سوال کنید: آیا تربیت فرزند باید مشکل باشد؟ پاسخ شما هم مثبت است هم منفی. بله، تربیت کار دشواری است و باید چنین باشد.
زیانبارترین دروغ درباره تربیت
دلیل اینکه تا این حد احساس در ماندگی می کنیم این است که می خواهیم الگویی غیر ممکن را دنبال کنیم. این زیانبارترین الگو درباره تربیت است که ما به جای فرزندمان مسئول هستیم.
می دانیم که حتی زیر سوال بردن چنین کفته ای مسخره به نظر می رسد، چه در جواب خواهید گفت:(البته که من مسئول بچه هایم هستم... در غیر این صورت چه کسه دیگری می تواند باشد؟)
بیبینید، اکثر مردم تربیت را اینطور تعریف می کنند : وظیفه والدین است که فرزندان خود را طوری بار آورند که درست فکر کنند، درست احساس کنند و مهم تر از همه درست رفتار رفتار کنند. این وظیفه ماست که فرزندان خوبی تربیت کنیم. البته این تعریف صحیح اس، این طور نیست؟ خیر این طور نیست.
اما آنچه واقعا اهمیت دارد این است که مسئولیت ما نسبت به فرزندانمان بسیار سنگین تر از مسئولیتی است که به جای آنها بر عهده داریم. ما خیلی کمتر از آن چیزی که همواره به ما گفته می شود، به جای فرزندمان مسئولیم، اما خیلی بیشتر از آنچه تصور می کنیم، نسبت به آنها مسئولیت داریم.
اگر واقعا به جای فرزندمان مسئول باشم ، در این صورت با مشکل بزرگی رو برو خواهیم بود. چفدر طول کشید تا متوجه شدید فرزندتان خود صاحب فکر و اندیشه است؟ از همان ابتدا فرزندان ما دست به انتخاب می زننند این بخشی از رشد و در واقع خود رشد است . فرزندان ما از همان طفولیت برای تصمیم گیری درباره آنچه می خواهند انجام بدهند یا ندهند به تدریج توانایی های طبیعی خود را به کار می برند. آنها کم کم خود امتخاب می کنند که چگونه احساس کنند، چگونه بیاندیشند و چگونه رفتار کنند.
آنها بی هیچ دلیل خاصی تصمیم می گیرند متفاوت از خواسته ما رفتار کنند: آنها می خواهند در مغازه فریاد بزنند و جیغ بکشند. تصمیم می گیرند که تکالیف خود را انجام ندهندؤ تصمیم می گیرند حکومت نظامی را لغو کنند و مقررات ما رو نادیده بگیرند یا در یک رستوران پر ازدحام شیرینی ها را روی زمین پرت کنند!
اگر شما خود را به جای فرزندان مسئول بدانید، آنگاه باید فکر کنید که چگونه آنها را برنامه ریزی کنید تا (درست) تصمیم بگیرند. در ضمن باید این کار را سریع انجام دهید. شما باید ترفندهایی یاد بگیرید که آنها را مجبور کند طبق تعریف شما (درست) فکر کنند، درست احساس کنند و درست رفتار کنند.
اگر شما خود را کاملا مسئول بدانید مه فرزندتلن را با زور به سوی خوب بودن سوق دهید، آنگاه کاملا کاملا جا دارد که برنامه یا ساختاری نظام مند هم برای این کار در نظر بگیرید. هر چند این روش موجب می شود والدین خود را مهم و مسلط احساس کنند، اما کودکان احساس ضعف و بی کفایتی می کنند.
این حقیقت که فرزندان ما به عنوان انسانهای خودگردان، از قدرت انتخاب بر خوردارند، حتی بهترین برنامه های اطاعت آموزی را کنار می زند. در الگوی تسلیم و اطاعت کودکان خیلی زود متوجه می شوند که هیچ برگ برنده ای در دست ندارند. از این رو برای تخفیف نگرانی والدینشان یا روحیه تصمیم گیری را در خود می کشند یا در مقابل اقتدار والدین طغیان می کنند.
گره کور الگوی (مسئول بودن به جای کودک)در همین جاست . والدین فرزندان خود را درست شکل می دهند یا شکست می خورند. کودکان یا از برنامه والدین پیروی می کنند، فردیت خود را فدا می سازند و ( فرزندی می شوند که دیگر نباید نگران آنها باشیم۹ یا در مقابل روش ما طغیان می کنند و از برنامه ما پیروی نمی کنند. اما بلاید بدانیم در چنین نظامی فرزند ما همواره درست رفتار کند در واقع ما از او یک آدم اهنی ساخته ایم. او دقیقا کاری را انجام می دهد که برای آن برنامه ریزی شده است. اما اگر بخواهد خودش فکر کند و دست به عمل بزند در این صورت یک شورشی و یاغی بار آورده ایم.
راه های بهتری هم وجود دارد
باید راه دیگری هم وجود داشته باشد، راهی که بدون به عهده گرفتن مسئولیت کامل زندگیفرزندمان به سلطه و نفوذ عمیق خود بر زندگی آنها آری بگوییم. راهی که بدون توسل به برنامه ریزی و اعمال فشار عمیق خود بر زندگی آنها آری بگوییم. راهی که بدون توسل به برنامه ریزی و اعمال فشار تاثیری شگرف بر زندگی کودک بگذارد. من این گزینه سوم را ( تربیت بدون فریاد ) می نامم، زیرا این روش تاکید فوق العاده ای بر نگرانی والدین و فرو نشاندن آن دارد.
درست است که همه ما سر فرزند خود فریاد نمی زنیم اما همه درگیر واکنش های احساسی و نسنجیده هستیم. ممکن است فریاد بکشیم، خشونت به خرج بدهیم، با سیاست کودک را وادار به رفتار دلخواه خود کنیم، او را نادیده بگیریم، از او فاصله بگیریم یا حتی محبت خود را از او دریغ کنیم. تمام این مثال ها از جمله واکنش های احساسی به شمار می روند.
تر بیت بدون فریاد می گوید: تنها راه حفظ سلطه و نفوذ بر فرزندمان این است که بر خود مسلط بایم.
شما باید کنترل اموری را در دست بگیرید که قابل کنترل هستند و این اولین و شاید آخرین قدمی است که باید بردارید. شما نسبت به فرزند، همسر، دوستان و اعضای فامیل مسئول هستید. طرز فکر، احساس و رفتار شما نسبت به آنها، بر آنها تاثیر می گذارد.
این را باید به خود بگوییم که: مسئولیت من نسبت به فرزندم این است که، صرف نظر از رفتار او، مراقب رفتار خود باشیم.
در اینجا، شما در کانون توجه قرار می گیرید، زیرا در نهایت تنها کسی را که می توانید کنترل کنید خودتان هستید. اگر اطمینان حاصل کنید که حتی در صورت بد رفتاری فرزندتان ، رفتار شما صحیح خواهد بود، در آن صورت احتمال آنکه در هر موقعیتی تاثیری مثبت اعمال کنید بیشتر خواهد شد. حال هر موقعیتی که باشد و معنی تربیت بدون فریاد همین است.زمانی که توجه خود را به درون متمرکز می کنید همواره بیش از آنچه در نظر دارید، خود را می شناسید، مثلا متوجه می شوید که چه هنگام عقربه هیجانات شما از حد مجاز می گذرد و امید دارید دیگران شما را به آن حد نرسانند یا در می یابید چه مقدار از درس هایی را که سعی دارید به فرزندتان بیاموزید، خود هنوز فرا نگرفته اید. تمرکز بر خود سفری خودخواهانه نیست، بلکه کشف زمینه هایی است که هنوز در آن نیاز به رشد دارید . معنی تربیت بدون فریاد این است: بصیرت و آگاهی نسبت به رشد و تکامل مستمر خود، طوری که بتوانید فرزندتان را نیز در مسیر رشدشان هدایت کنید.
منبع: کتاب تربیت بدون فریاد 
نویسنده: هال ادوارد رانکل
مترجم: اکرم کرمیا
انتشارات: کتابهای دانه

کیوان بازدید : 95 دوشنبه 27 خرداد 1398 نظرات (0)

نقش واکر در راه رفتن کودکان
روزهای ابتدایی که کودک راه می رود برای خانواده ها بسیار جذاب و لذت بخش است. والدین با دیدن راه رفتن فرزندشان ذوق و شوقی دارند که روز به روز بیشتر هم می شود. کودکان زمان تاتی کردن قدمهایی که برمی‌ دارد بسیار سست است و هر لحظه ممکن است به زمین بخورد و این لحظات برای همیشه در خاطر پدر و مادر می ماند. اما عدم تعادل کودک باعث نگرانیه خانواده ها می شود زیرا کودک مرتب زمین می خورد و این زمین خوردن ها ممکن است بسیار خطر آفرین باشد. پدر و مادر وظیفه دارند که در هنگام راه رفتن به کودک خود کمک کنند و همراه او باشند تا کودکان با اطمینان خاطر بیشتری قدم بر دارند. راه رفتن کودک هر چه قدر متزلزل و به صورت تاتی تاتی انجام شود، ولی همین شروع اعتماد به نفس کودک را بالا می برد و او را در معرض آموزش قرار می‌دهد. از آنجایی که خانواده‌ها امکان این را ندارند که مدام دنبال کودک بروند و او را در راه رفتن یاری کنند همچنین راه رفتن کودک به تنهایی ممکن است خطر آفرین باشد، بهتر است از یک وسیله به نام واکر استفاده کرد.
که علاوه بر کمک، او را سرگرم نیز می کند. واکر مناسب، کودک را تشویق می‌کند تا بیشتر تمرین کند و زودتر و بهتر راه رفتن را یاد بگیرد این وسیله فشار آوردن به پای کودک را به حداقل می رساند و کودک با تکیه دادن به آن خیلی راحت تر قدم برمی دارد اشتیاق او برای راه رفتن بیشتر می شود و همچنین خطرات احتمالی که کودک در معرض آن قرار دارد کاهش پیدا می کند.
زمان استفاده کودکان از واکر
زمانی که کودک توانست سرش را کاملا نگه دارد و پاهایش را لمس کند می تواند از واکر استفاده کند ولی این شرایط بسته به جثه و شرایط فیزیکی کودک متفاوت است. در واقع راه رفتن نشانه سلامتی فیزیکی کودک است و هنگامی که کودک شروع به ایستادن می کند و سعی دارد که حرکت کند و در نهایت موفق می شود که گام بر دارد، خانواده ها از دیدن سلامت و بزرگ تر شدن فرزندشان لذت می برند. واکرها برای کودکان ۶ تا ۱۸ ماه طراحی شده اند. هنگامی که کودک توانایی نشستن را پیدا می کند و می تواند چهار دست و پا راه برود و روی پای خود بایستد استفاده از واکر برای او مناسب است. اما باید به این نکته توجه کرد که بهترین زمان استفاده از واکر به طور میانگین از ۹ ماهگی است. بچه هایی که راحت تر قادرند راه بروند نیازی به استفاده از واکر ندارند.
استفاده از واکر چه تاثیری دارد؟
کودک بالاخره راه رفتن را یاد می گیرد اما مدت زمان یادگیری در کودکان متفاوت است. با استفاده از واکر سرعت راه رفتن کودک بالا رفته و به او این اطمینان خاطر را می دهد که خودش می تواند راه برود و کسی به او کمک نمی کند. همین امر به کودک شوق بیشتری می دهد و اعتماد به نفس او را بالا می برد و استرس ناشی از افتادن کودک بر روی لوازم خانه و افتادن بر روی زمین را در والدین به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
جالب است بدانید که کمک به راه رفتن از زمان های قدیم بوده است وسیله‌ای به نام واکر در گذشته هم مورد استفاده قرار می گرفته اما امروزه شکل آنتغییر کرده و متنوع تر عرضه می گردد
مزایای واکر نسبت به روروئک
بالا بردن اعتماد به نفس کودک
افزایش سرعت راه رفتن
قابل حمل و استفاده آسان
تنوع در طراحی
به عنوان اسباب بازی هم قابل استفاده می باشد(موزیکال، آموزشی و ...)
کاهش آسیب به لگن و پای کودک هنگام استفاده از واکر.
فواید استفاده از واکر
کودک نوپا با استفاده از واکر می تواند بدون نیاز به کمک والدین در محیط خانه راه برود . با تقویت ماهیچه های پا و آمادگی کودک، او آموزش می بیند که در همان ابتدای کودکی مستقل باشد.
همچنین قابل ذکر است که امروزه واکر ها صرفاً برای راه رفتن طراحی نشده اند و بسیار متنوع و در شکل های مختلفی در بازار عرضه می‌شود.
گنجاندن بازی های سرگرم کننده و موزیکال بودن واکرها می‌تواند برای کودکان جذاب باشد و کودک را ساعت ها مشغول کند و به والدین این فرصت را بدهد تا به انجام کارهای خود برسند. ویژگی های متنوع واکرها آنها را اقتصادی تر کرده و دوره استفاده از آنها را بالاتر برده به گونه ای که هم قبل و هم بعد از راه رفتن برای کودک قابل استفاده می باشد.
خطرات استفاده از واکر
استفاده از واکر هم به تنهایی باعث نمی شود که تمامی خطرات از بین رفته و کودک در امنیت کامل گام بردارد. از آنجایی که واکر سرعت حرکت کودکان را بالاتر می برد ممکن است در هنگام حرکت زمین خورده و آسیب جدی ببیند پس بهتر است هنگامی که کودک از واکر استفاده می کند محیط را برای او ایمن کنید و از رسیدن کودک به مکان های خطرناک جلوگیری کرده وترجیحاً زمانی از واکر برای کودک خود استفاده کنید که حواستان به او باشد و بتوانید از او مراقبت کنید. دسترسی به آشپزخانه و راه پله ها را برای کودک محدود کنید و نقاط تیز میزها و مبل ها را ایمن نمایید و اطمینان داشته باشید که هیچ چیز به کودک شما آسیب نمی رساند و در روزهای ابتدایی استفاده کودک از واکر او را تنها نگذارید در مناطق مسطح واکر را در اختیار کودک قرار داده و مراقب باشید سیم های برق در مسیر او قرار نداشته باشند.
مشخصات واکر
واکرها در انواع و شکل های مختلفی در بازار عرضه می‌شود سه یا چهار چرخ بودن آنها وجه مشترکی است که در تمامی واکر ها وجود دارد .یک دسته که تکیه گاه کودک است شاکله اصلی واکر را تشکیل می دهد.
واکرها می‌توانند از جنس چوب فلز و یا پلاستیک باشد ولی به دلیل تنوعی که استفاده از پلاستیک دارد عمدتاً واکرها از این جنس انتخاب می شوند. افزودن قابلیت های سرگرم کننده و جانبی بر روی واکرها این وسیله را به یک اسباب بازی تبدیل کرده که در هر زمان برای کودک قابل استفاده باشد و جذابیت خود را از دست ندهد قرار دادن جعبه اسباب بازی، موزیکال بودن و بازی های فکری و آموزشی تنها می تواند برخی از کارکردهای جانبی آن باشد، علاوه بر اینها برخی از واکرها قابلیت چهارچرخ شدن و ماشین شدن را هم دارند و به عنوان یک وسیله تزئینی در اتاق کودک نیز از آن استفاده می شود.
باید توجه کرد که در خرید واکر ها به مرغوبیت آن توجه نمود از واکر هایی استفاده کنیم که علاوه بر استحکام لازم، خود رنگ بوده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد. استفاده از واکر نامناسب علاوه بر خسارات مادی می تواند به کودک شما آسیب بزند پس اصلا به خاطر کمی ارزان تر بودن این انتخاب را دست کم نگیرید.

کیوان بازدید : 148 دوشنبه 27 خرداد 1398 نظرات (0)

نقاشی کردن راهی برای تجسم خیال و به تصویر کشیدن رویاهاست و اینگونه احساسات و حالات درونی کودک نمایان خواهد شد با اینکه اکثرا والدین نقاشی کودکان خود را به چشم خط خطی نگاه می کنند و اهمیت زیادی به آن نمی دهند اغلب روانشناسان اکثرا حالات روانی و مشکلات کودکان را از روی همین نقاشی ها می فهمند. نقاشی یک هنر است که می تواند به صورت یک استعداد در کودک وجود داشته باشد که فواید زیادی برای آنها دارد نقاشی برای کودکان می تواند نقش محرکی را داشته باشد که برای موفقیت در جنبه های مختلف زندگی به آن نیاز دارد .زمانی که کودک شما در حال نقاشی کشیدن است شاید هرگز ندانید و به آن فکر هم نکنید که کودک در حال تقویت بخش هایی از بدن و قسمتی از توانایی های خود است .
نقاشی کردن کودک با همان خط خطی کردن شروع می شود و بسته به توانایی کودک تا سن دو سالگی کودکان می توانند با مداد یا مداد شمعی وحتی گچ خطوطی صاف و منحنی را رسم کنند .بهترین وسیله برای نقاشی کودک پاستل یا مداد شمعی است زیرا علاوه برای اینکه دست کودک را کمتر خسته می کند خطرات ناشی از برخورد نوک مداد به چشم کودک را هم به همراه ندارد .
باید به این نکته توجه داشت از آنجایی که کودک در سن زیر چهار سالگی دست خود را از بازو تکان می دهد و توانایی این را ندارد که دستش را از مچ حرکت دهد لذا کاغذ آ4 و دفترهای نقاشی برای او کوچک است و سبب خستگی زود رس و از بین رفتن تمایل او برای نقاشی کشیدن می شود .
همه ی کودکان مداد رنگی ،آب رنگ و رنگ انگشتی را دوست دارند و به آنها واکنش نشان می دهند ولی به مرور زمان میل آنها نسبت به این ابزار ها کمتر می شود به همین منظور بهتر است که تمامی وسایل نقاشی را از ابتدا در دسترس آنها نگذارید و متناسب با سن کودک امکانات لازم را برای او فراهم کنید بعد از اتمام نقاشی کودک خود را تشویق کنید و از او بخواهید که نقاشی خودش را برای شما توضیح دهد و کاری کنید که کودک حس کند چه کار ارزشمندی انجام داده است .
نقاشی کودک سراسر احساس و برگرفته از تخیلات و رویا پردازی اوست و رنگ های استفاده شده، فاصله ی اجزای نقاشی و حتی فشار دست کودک قابل تامل است و باید به آنها دقت کرد و در پروش فکری کودک اقدامات لازم را انجام داد.کودکانی که نقاشی می کنند و یا دوره های آموزشی نقاشی را می گذرانند یاد می گیرند چطور باذهنی باز فکر کرده و از خلاقیت خود چگونه بهره بگیرند آنها می آموزند چطور خود را از طریق هنر ابراز نمایند آنها می آموزند که در مواقع حیاتی چگونه فکر خود را پرورش داده و تصمیمات مهم اتخاذ کنند .
فواید نقاشی کردن برای کودکان
1. یکی از فواید نقاشی افزایش مهارتهای دست کودک و تقویت عضلات اوست و با توجه به رشد کودک و افزایش سن او مهارت های اورا در رنگ آمیزی هم بالاتر می برد.
2.آن همه رنگی که در اختیار کودک قرار دارد می تواند لحظات مفرحی را برای او رقم بزند و از نقاشی کشیدن لذت ببرد، همچنین هنگامی که دیگران به کاری که او انجام داده واکنش مثبت نشان می دهند خوشحالی او دو چندان می شود.
3. نقاشی یک هنر و توانایی است که کودک می تواند به آن افتخار کند و از آنجایی که نحوه نقاشی کردن هر کسی کاملا منحصر به فرد است می تواند به کودک عزت نفس ببخشد و او را برای رسیدن به اهداف بزرگتر تشویق کند.
4.هماهنگی میان چشم و مغز و دست کودک و افزایش ارتباط میان این سه عضو با نقاشی کشیدن بالا می رود.
5.هر دو نیم کره چپ و راست مغز کودک با نقاشی کردن فعال شده و نیم کره راست که مختص فعالیت های احساسی و نیم کره چپ که فعالیت های منطقی کودک را در بر می گیرد با هم فعال شده و این امر سبب رشد و بهبود عملکرد مغز می شود.
6.با نقاشی درک هنری کودکان بالا می رود و این درک تا پایان عمر با آنها می ماند و در مواقع حیاتی می توانند خلاقیت های لازم را از خود بروز دهند و بستر امنی برای رهایی از اضطراب برای آنها باشد.
7.فرصت آموزشی که برای کودک وجود دارد بسیار وسیع و غیر قابل انکار است.آموزش رنگ ها و اشکال هندسی و خط ها از موارد آموزشی پر کاربرد در این زمینه است.
8.نقاشی کشیدن یکی از بهترین راه ها برای ابراز حالات درونی مانند عصبانیت، خوشحالی ، ناراحتی و حتی نا امیدی در کودکان است و برای کودکانی که دچار احساسات متناقضند می تواند نقش درمانی داشته باشد.
9.آموزش کودک برای ورود به عرصه یادگیری و مدرسه و نحوه درست گرفتن مداد در دست از دیگر مزیت های نقاشی برای کودک است.
بهترین سن آموزش نقاشی برای کودکان
بهترین سن برای شروع آموزش به کودکان پایان 4 سالگی است البته این موضوع برای همه یکسان نیست به این شکل که برخی با وجود آموزش دیدن قدرت پذیرش در آنها شکل نمی کیرد و برخی نیز در سن سه سالگی امکان آموزش درونشان شکل می گیرد که این امر بیشتر در دختر بچه ها به چشم می خورد. آموزش نقاشی باید به روش های غیر مستقیم باشد زیرا نقاشی تنها زبانی است که می توان با آن تمام ناگفته ها را بیان نمود.
کودک از کمترین اطلاعات علمی برخوردار است به همین منظور بسیاری از باورهایشان ساخته و پرداخته ذهن و خیال اوست و اکثر این تخیلات برای ما قابل رویت نیست پس اولین گام برای آموزش کودک باور دنیای خیالی آنهاست، باید باورهای آنها را شنید و به دنیای فرضی آنها رسید.
بهترین ابزار نقاشی برای کودکان
با توجه به گروه سنی کودک و شناخت علایق و تمایلات کودک بهتر است وسیله ای متناسب با روحیات او تهیه شود و بعد در اختیار کودک قرار بگیرد. کودکان بیشتر از هر چیز جذب رنگ های غلیظ می شوند، آنها تمایلی به ترکیب کردن رنگ ها ندارند و تنها می توانند سطح سفید کاغذ را با غلظت بالای رنگ بپوشانند. پاستل که دارای نوک پهن می باشد به علت جرمی که دارد می تواند به آسانی در نقاشی بافت ایجاد کند و کودک نیازی ندارد که دست خود را بر روی کاغذ فشار دهد همچنین گواش و مداد شمعی هم می توانند گزینه های مناسبی باشند. البته باید به این نکته توجه کرد که برای استفاده از گواش باید رده سنی کودک در نظر گرفته شود و از گواشی استفاده کرد که نیازی به ترکیب آن با آب نباشد و از مداد شمعی استفاده کرد که در صورتی که کودک آن را در دهانش گذاشت خطری سلامتی او را تهدید نکند.
نحوه پیشرفت نقاشی در کودکان
در یک سالگی کودک مداد را در دست می گیرد ولی نمی تواند به راحتی بروی کاغذ بکشد و تنها ضربه می زند و کاغذ را پاره می کند. در دو سالگی خط ها زاویه دار و منحنی می شود.
در سه سالگی علاوه بر خط کشیدن کودک تمایل دارد احساسات درونی خود را نیز بروز بدهد و بیشتر سعی دارد خط های عمودی را رسم کند . در اواخر سه سالگی شروع به کشیدن خورشید و خانه می کند و در 4سالگی خط کشیدن های او برای بزرگترها معنا دار می شود و در 5 و6 سالگی بهتر نقاشی می کنند و امکان یادگیری کودک برای نوشتن الفبا هم وجود دارد.
موضوع های نقاشی کودکان
کشیدن آدمک توسط کودک معانی مختلفی دارد مثلا کشیدن آدمک کوچک در گوشه کاغذ نشانه خجالتی بودن و کشیدن آدمک بزرگ نشانه اختلالات عاطفی در کودک است و نبود دست پا در آدمک رسم شده نمایانگر بی اهمیت بودن کودک به خودش است.
خانه نماد گرمای یک خانواده و سرپناهی است که کودک می تواند به آن علاقه مند بوده و یا از آن متنفر باشد لذا اگر کودکی خانه ای زیبا با گل و درخت کشید نشانه علاقه مندی و سرزندگی اوست ولی اگر خانه را بدون در ورودی کشید نشانه خجالتی بودن کودک است و اینکه وابسطگی بیش از حدی به مادر خود دارد که این امر در سنین بالاتر به صورت شرم و حیا و خود کوچک بینی در او بروز پیدا می کند.
در سنین کمتر از شش سالگی کودکان درخت ها را با تنه بلند می کشند اما بعد از این سن کشیدن درخت های بلند نشانه عقب افتادگی یا بیماری عصبی است و کشیدن درخت کوتاه و صاف نشانگر جاه طلبی و بلند پروازی در کودکان است و هنگامی که کودک شاخه های درخت را به هر سو می کشد نمایانگر کودکی فهیم و سازگار است.
خورشید در نقاشی کودکان نشانه گرمی قدرت و در انتها پدر است و نحوه کشیدن خورشید توسط کودک می تواند روابط او با پدرش را نشان دهد. اتوموبیل وسیله مورد علاقه اکثر بچه هاست که در نقاشی آنها به وضوح پیدا می شود، اتوموبیل در نقاشی نشان از رابطه خوب کودک با محیط بیرون از خانواده است. کودکی که حیوانات درنده می کشد نشانه تند خویی و یا عدم مهر و محبت درون خانواده است.
خط ها به صورت ضخیم، نازک، خط به همراه نقطه ، خطهای عمودی، افقی و یا به شکل مارپیچ هستند که با دقت به این خطوط می توان به شادی، عصبانیت و اعتماد به نفس کودک پی برد. خط خطی کردن در نقاشی نشانه دلهره و اضطراب و داشتن مشکلات عاطفی در کودک است و کودک پرخواشگر هم بیشتر خط های مارپیچ می کشد و کشیدن خطوطی پررنگ با نیروی بیش از حد کاری است که کودکان کم توان بیشتر انجام می دهند.
بهتر است به تمامی نکاتی که در نقاشی کودک شما نهفته است دقت داشته باشید و آنرا دست کم نگیرید به این دلیل که می توانید به خوبی کودک خود را بشناشید و با او همزادپنداری کنید و بستر مناسبی برای تقویت استعداد های او فراهم نمایید و خلل و ناراحتی هایش را مرتفع گردانید.

کیوان بازدید : 210 شنبه 11 خرداد 1398 نظرات (0)

تاریخچه ساختن مونوپلی
بازی مونوپلی به معنای انحصار می باشد که در قرن بیستم طراحی شد. این بازی علاوه بر محبوبیت فراوان به یک نماد فرهنگی هم تبدیل شده است و روایات افسانه ای در آن وجود دارد.
در دوران رکود بزرگ مردی به نام چارلز دارو مونوپلی را ابداع کرد او که آدم فقیری بود قصد داشت ایده بازی اش را به شرکت هایی مثل پارکر برادرز بفروشد اما موفق نشد. او تصمیم گرفت خودش این بازی را تولید کند و با رشد و محبوبیت این بازی میان مردم سرانجام کمپانی برادرز بازی او را خرید و چارلز دارو ثروتمند شد. در واقع دارو هرگز مخترع این بازی نبود بلکه دوستانش به او نحوه بازی را یاد دادند و او بازی را طراحی کرد.
پارکر برادرز آن زمان شرکت پر مسئله ای بود که در برابر کپی برداری رقبایش بسیار ناتوان بود. این شرکت با اینکه بازی موفق پینگ پونگ را توانست به نام خودش ثبت کند اما با افزایش محبوبیت بازی رقبا نسخه هایی را تولید کردند که تفاوت های زیادی با این بازی داشت از این رو از لحاظ قانونی نقض مالکیت معنوی به حساب نمی آمد و این شرکت در مقابل کپی و تقلید محصولاتش بی دفاع مانده بود اما مونوپلی برای پارکر برادرز شروع جدیدی بود و اگر شرکت می توانست از خود تاریخچه ای مخصوص برای بازی بسازد قادر به کنترل کردن ایده خود می شد و از این جریان هم پارکر و هم داور سود می بردند.
مونوپلی الهام گرفته از بازی لندلورد است که در سال 1904 توسط الیزابت مگی ابداع شد. این بازی شباهت های زیادی به مونوپلی داشت اما چند ویژگی منحصر به فرد هم داشت. بازی لندلورد مثل مونوپلی گزینه رفتن به زندان، ایستگاه های قطار در چهار طرف میدان و حتی پول مصنوعی داشت. این بازی مبتنی بر اندیشه های هنری و سیاسی جورج اقتصاد دان معروف بود که معتقد بود مردم باید به جای مالیات بر درآمد برای زمینی که در آن استفاده می کنند هزینه بپردازند. این ایده الهام بخش ابداع بازی شد و بازیکنان برای بدست آوردن انحصار زمین ها با یکدیگر رقابت می کردند. گرچه این بازی موفقیت چشم گیری نداشت و تنها یک نسخه از آن در اسکاتلند ساخته شد اما الیزابت مگی به هدف خود رسید و آن هم گسترش اندیشه های هنری و سیاسی جرج بود. فروش بازی لندلورد همچنان ادامه داشت اما هیچگاه پر فروش بازار نشد. انجمن طرفدار جورج با آوردن اسم خیابان ها و محله های نیویورک به کمک آپتون سینکلیر منتقد اجتماعی پر نفوذ، کمک شایانی به محبوبیت این بازی کرد و در نهایت برای اولین بار بود که مردم اسم بازی را مونوپلی نامیدند. پارکر برادرز به کمک ثبت اختراع و پول منشاء اصلی و واقعی مونوپلی را برای خود حفظ نمود و حتی به کسانی که قصد داشتند بازی آنتی مونوپلی که به معنای عدم انحصار بود را بسازند اجازه ساخت بازی را نداد و هنگامی هم که این بازی ساخته شد برادرز مخالفت کرد و از رالف آنسپاچ درخواست کرد که به عنوان مدیر اجرایی در شرکتش کار کند و به او 500 هزار دلار پول داد وخواستار این شد که رالف بازی آنتی مونوپلی را دیگر تولید نکند البته وی نپذیرفت و در نهایت رالف آنسپاچ با تحقیق در مورد گذشته این بازی به جزئیات و حقایق پنهان شده اش پی برد و در دادگاه این حقایق را افشا کرد.
پنج نکته اصلی که مونوپلی به ما آموزش می دهد و باید به آن توجه داشته باشیم.
1. همیشه پول نقد در دسترس داشته باشیم
این اصل مهم همواره در دنیای مالی صدق می کند و زمانی که بدون هدف تنها به بازی و سرگرمی روی بیاورید و هر چیزی را خریداری کنید، زمان پرداخت هزینه های خود هیچ پولی نخواهید داشت و آنگاه مجبور می شوید سرمایه های خود را با قیمت پایین تر بفروشید و اگر خوش شانس نباشید ورشکسته خواهید شد.
2.صبور باشیم
بدانید که چه وقتی و چه موقع چه ملکی را خریداری کنید و چه هنگام دست به معامله بزنید.
3.به نقدینگی خود اهمیت زیادی بدهیم
این بازی ساده در ابتدا با مقدار کمی پول شروع می شود و هدف این است که ما اخرین نفری باشیم که همچنان پول دارد. راه برنده شدن این است که از املاک خود اجاره دریافت کرده و جریان نقدینگی همواره برقرار باشد. هرکسی این را نمی داند اما ارزشمندترین دارایی در بازی مونوپلی که بیشترین در آمد را ایجاد می کند چهار خط راه آهن است.
4.گرانترین ملک لزوما بهترین ملک نیست
خیلی ها در بازی مونوپلی بازنده می شوند چرا که اغلب می خواهند مالک گرانترین ملک ها باشند و هیچ توجهی به قیمت گران آن هم نمی کنند. آنها تنها به جریان درآمدی توجه می کنند. تمرکز روی جریان نقدینگی بدون اینکه هزینه ها را حساب کنیم مثل این است که چشم بسته بازی کنیم.
5. تمام پول خود را در یک جیب نگذاریم
در این بازی نمی توانید با داشتن تنها یک دارایی برنده شوید از طرفی هم قادر به خریدن همه چیز نخواهید بود .اغلب برنده کسی است که سرمایه بیشتری دارد و میتواند اجاره بیشتری بگیرد.
روش انجام بازی مونوپلی
در این نسخه بازی سرعت بیشتری دارد و برخی از قوانین آن نیز کاملا تغییر کرده است.
قوانین خرید خانه
شما دیگر مجبور نیستید صبر کنید تا سِت رنگی پیدا کنید، هر ملکی که شما می‌خرید به سرعت خانه دریافت می‌کند. برای دریافت اجاره باید مهره‌ی خانه‌ی خود را روی شماره 1 در نوار رنگی بالای خانه قرار دهید. این کار نشان می دهد که شما در سطح 1 پرداخت اجاره هستید. این امکان وجود دارد که ملک شما تا سطح 5پرداخت اجاره بالا برود.
توجه داشته باشید حتی اگر خودتان وارد ملک خودتان بشوید سطح قیمت اجاره افزایش پیدا می‌کند. هربار که اجاره بالا می‌رود باید مهره‌ی خانه را تکان داده و به سطح بعد ببرید، توجه کنید که در هر ملک فقط یک مهره‌ی خانه باید وجود داشته باشد.
بیشترین حد اجاره سطح 5 است و اجاره کمتر از سطح 1 نمی‌تواند باشد. مگر این که یک ملک بخاطر قرض به بانک برگردانده شود. در این مرحله این ملک بدون صاحب است و به حالت اول برمی‌گردد.
هر ملک یک سندکارت دارد که اجاره را نشان می‌دهد. اگر قیمت اجاره را فراموش کردید فهمیدن اجاره‌ی ملک شما بسیار آسان است. کافی است که موارد زیر را انجام دهید:
سند کارت را روی دستگاه بگذارید تا قیمت اجاره را نشان دهد و بعد دکمه‌ی ضربدر را فشار دهید گر این کار را نکنید دستگاه فکر می‌کند که می‌خواهید خانه را بخرید یا اجاره دهید اگر دکمه‌ی ضربدر را بزنید دستگاه پس از 10 ثانیه به صورت اتومات به حالت اولیه باز می‌گردد.
هیئت مدیره بازی
اگر که به بُرد نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که اسم املاک مانند نمونه‌ی کلاسیک است اما بخش change یا community chest space وجود ندارد و بجای آن قسمت event . location اضافه شده است.
Event روی بُرد به این معنی ‌است که اجاره بالا می‌رود یا پایین می‌آید، یا باید پول بگیرید یا بدهید یا این که می‌تواند شما را به زندان بفرستد. Location به شما اجازه می‌دهد که پول پرداخت کنید و در عوض آن به هر ملکی که روی صفحه می‌خواهید بروید و آن را بخرید. هیچ معامله‌ای در این بخش وجود ندارد اما این فضا به شما کمک می‌کند تا شما سِت‌های رنگی را هوشمندانه جمع کنید.
شما متوجه شدید که هیچ پول نقدی در این بازی وجود ندارد. این نوع از مونوپلی کمک دستگاه محاسبه می‌کند و بقیه کارها را به راحتی و سرعت برای شما انجام می‌دهد. با کمک کارت بانکی شما هر وقت که بخواهید از املاک و نقدینگی خود مطلع می‌شوید.
Title Deed کارت به دستگاه اجازه می‌دهد بدانید که چه ملکی برای شماست و سطح اجاره‌ی آن چیست.
هر کارتی را که روی دستگاه می گذارید باید دستگاه صدا بدهد. اگر صدایی نشنیدید یعنی کارتی که گذاشتید هنوز REGISTER نشده است. برای reset کردن دستگاه، دکمه‌ی ضربدر را 5 ثانیه نگه دارید. سپس هرکدام از دکمه‌های دستگاه را که فشار بدهید، دستگاه روشن می‌شود و می‌توانید بازی جدید را شروع کنیدحالا، دستورالعمل زیر را بخوانید تا همه چیز آسان‌تر شود.
Event کارت‌ها را در جایگاه خود روی صفحه بگذارید.
Title deed کارت‌ها را بر اساس سِت‌های رنگی جدا کنید.
خانه ها را کنار Title deedها قرار دهید.
به هر بازیکن یک ژِتون بدهید که با کارت بانکی‌اش سِت است.
تمام ژتون ها را روی حالت go بگذارید.
دستگاه را وسط بُرد قرار بدهید
هر بازیکن باید کارت بانکی خود را روی دستگاه بگذارد و آن را فعال کند.
وقتی آماده‌ی بازی شدید دکمه‌ی تیک را فشار دهید. 1500m به صورت اتوماتیک به حساب شما اضافه می‌شودچطور برنده شوید؟ املاک بخرید. املاک شما در پایان بازی کلی می‌اَرزد.
شما باید بیشترین پول و اَملاک را داشته باشید در حالی که یه نفر دیگر ورشکست می‌شود. دستگاه، اموال همه را محاسبه می‌کند و برنده را مشخص می‌کند. جوانترین بازیکن باید بازی را شروع کندو باید توجه داشت که بازی به صورت ساعت‌گرد می‌چرخد.
شروع بازی
تاس بیندازید، با توجه به شماره‌ی تاس ژتون خود را دور صفحه به صورت ساعت‌گرد حرکت دهید.
اگر جفت آوردیم چیکار کنیم؟
یک بار دیگر تاس بیندازید، اگر سه بار پشت هم جفت آورید به زندان می‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روید و نوبت شما تمام می‌شود. نفر سمت چپی شما باید بازی را شروع کند.
کجا باید بایستید
برای این که بفهمید کجا بایستید و خانه‌ای که روی آن قرار گرفتید چه معنایی دارد، خانه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
املاک بدون مالک
وقتی شما به خانه‌ای رسیدید که مالکی نداشت باید آن را بخرید یا به حراج بگذارید.
چگونگی خرید ملک
با کارت بانکی خود از طریق دستگاه، ملک مورد نظر را خریداری کنید. روی هر خانه قیمت آن ملک نوشته شده. حالا دستگاه میزان پول شما را نشان می‌دهد و اگر پول داشته باشید آن ملک برای شماست. حالا یکی از مهره‌هایی که شبیه خانه هست را روی ملکی که خریدید بگذارید. هر بار کسی وارد آن ملک شود باید اجاره بدهد. قیمت اجاره با توجه به تعداد کسانی که وارد ملک می‌شوند بالا می‌رود.
حراج ملک
اگر بازیکنی به خانه‌ای بدون مالک رسید و با توجه به قیمت ملک نخواست و یا نتوانست آن را بخرد می‌تواند به حراج بگذارد. همه‌ی بازیکنان میتوانند در حراج شرکت کنند .
کارت title deed ملک کورد نظر را روی دستگاه بگذارید.
دکمه M را بزنید بعد از آن آیکون چکش روی صفحه‌ی نمایش نشان داده می‌شود.
حالا قبل از شروع حراج باید چند نکته را بدانید:
حراج زمان مشخصی دارد و در همان بازه‌ی زمانی باید در حراج شرکت کنید
برای پیشنهاد دادن دکمه M را فشار دهید با هر بار فشار دادن دکمه M مبلغ 20M شارژ می شود . برای هربار پیشنهاد حراج باید دکمه‌ی M ا فشار بدید تا پیشنهاد شما ثبت شود.
آخرین نفری که پس از زمان مشخص شده پیشنهاد بدهد، جریمه می‌شود و باید ملک را به همان قیمتی که روی خانه نوشته شده بخرد.
برنده‌ی حراج می‌تواند ملک را به کمک کارت بانکی‌اش بخرد.
حالا اگر هیچکس نخواست در حراج شرکت کند...
مشکلی نیست. فقط دکمه‌ی ضربدر را فشار دهید و بازی را ادامه دهید.
کارت‌های همرنگ = اجاره‌ی بیشتر
برای به دست آوردن کارت‌های همرنگ باید مبلغ زیادی بپردازید. آخرین ملک را در هر سِت رنگی که می‌خواهید، بخرید. این کار باعث می‌شود که قیمت اجاره‌ی تمام املاکی که در آن سِت قرار دارند، بالا رود.
اگه 2 یا چند بازیکن، یک ست رنگ داشت، قیمت اجاره برای هرکدام به صورت جداگانه بالا می‌رود. اگر فقط یک بازیکن سِت را در اختیار داشته باشد، قیمت اجاره دو برابر می‌شود.برای دیدن افزایش اجاره‌ها و موجودی حساب بانکی از دستگاه استفاده کنید و بعد از مشاهده، علامت ضربدر را بزنید تا بازی ادامه پیدا کند.
املاک مالک دار
اگر خانه‌ای که شما در آن هستید مالک داشت باید به مالک اجاره پرداخت کنید.
حالا چطور این کار را بکنید؟
از کارت title deel خود استفاده کنید.
دستگاه مبلغ اجاره را از کارت بانکی شما کسر و به اعتبار مالک اضافه می‌کند.
مهره‌ی خانه شکل را یک مرحله جلو ببرید. هر بار بازیکنی در خانه‌ای قرار بگیرد که آن خانه مالک دارد اجاره آن ملک بالا می‌رود. آیا در حال حاضر هیچ پولی ندارید؟
اگر هیچ پولی نداشتید که اجاره را پرداخت کنید دستگاه به شما اطلاع می‌دهد و شما باید از املاک خود برای پرداخت اجاره استفاده کنید
چک کردن مبالغ اجاره از طریق دستگاه
می‌توانید ارزش املاک خود را از طریق دستگاه بفهمید. برای این کار باید:
Title deed کارت را روی دستگاه قرار دهید. بلافاصله دکمه‌ی ضربدر را روی دستگاه فشار دهید. اگر سرعت عمل نداشته باشید دستگاه از حساب شما مبلغ کثر می‌کند.
اگر دکمه‌ی ضربدر را فشار ندهید، دستگاه به صورت اتوماتیک به حالت اولیه‌ برمی‌گردد.
خانه ی event
وقتی به خانه event رسیدید باید اولین کارتی که روی دسته‌ی کارت‌ها هست را بردارید و آن را بلند بخوانید.
Event کارت را روی دستگاه بگذارید و دستورالعمل روی کارت را اجرا کنید. می‌توانید هرکدام از املاکی را که می‌خواهید انتخاب کنید. این ملک می‌تواند برای شما نباشد.
Event ارت‌های استفاده شده را زیر دسته‌ی کارت‌ها بگذارید. اگر براساس event کارن حرکت میکنی اجازه عبور از خانه go را ندارید.
بعضی از eventها همسایه‌های شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. همسایه یعنی املاک نزدیک به شما. چه اطراف شما باشند یا یک خانه دورتر. تغییرات کارت event فقط روی املاک صاحب دار اعمال می‌شوند. اگر املاک همسایه‌ مالک نداشته باشد فقط املاکی که مشخص هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرند. یادتان باشد که شما می‌توانید همسایه‌ی املاک خودتان باشید.
Location
وقتی که شما به خانه‌ی لوکیشن رسیدید می‌توانید 100m پول بپردازید و به هر ملکی که می‌خواهید، بروید. می‌توانید آن ملک را بخرید یا اگر مالک آن هستید اجاره را بالا ببرید و یا هیچ کاری نکنید.
گر می‌خواهید حرکت کنید از روی دستگاه گزینه‌ی M را انتخاب کنید تا گزینه location نشان داده شود.
با کمک کارت بانکی خود 100M را پرداخت کنید.
ژتون خود را روی هر ملکی که می‌خواهید حرکت دهید.
Title deed کارتِ آن ملک را روی دستگاه بگذارید.
با کمک کارت بانکی مبلغ را پرداخت کنید.اگر آن را خریدید مهره‌ی خانه را روی سطح 1 قرار دهید.اگر از قبل آن ملک را دارید، قیمت اجاره آن بالا می‌رود.
حالا مهره‌ی خانه شکل را روی سطح 1 قرار دهید.
نکته: اگر از خانه go عبور کردید 200m را جمع نکنید
خانه ی GO
وقتی به خانه‌ی GO رسیدید یا از آن عبور کردید باید از بانک 200M بگیرید.
دکمه‌ی M را فشار دهید تا آیکون فلش نمایش داده شود.
حالا با کمک کارت بانکی می‌توانید 200M را جمع کنید.

کیوان بازدید : 70 شنبه 11 خرداد 1398 نظرات (0)

کودکان چگونه حرف زدن را می آموزند؟
از قدیم می گفتند که پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت کردن می کنند و امروزه محققان دریافته اند که بخش هایی از مغز پسرها که این مهارت را کنترل می کنند، از دختر ها دیرتر رشد می کند. اما برخی دیگر بر این باورند که از آنجایی که مادران بیشتر با دخترها صحبت می کنند می تواند از دلایل دیرتر صحبت کردن پسرها باشد. در دو سه هفته ابتدایی کودک صداهایی دارد که در تمامی موارد یکنواخت است و این عمل اصلا با اراده و آگاهی انجام نمی شود ولی به مرور زمان میان گریه و رفتار کودک ارتباط برقرار می شود به گونه ای که مادر از طریق لحن گریه کودک می تواند به گرسنگی خواب آلودگی یا دیگر نیازهای او پی ببرد.
درست است که شروع تکلم با بکار گیری اولین کلمه مشخص می شود ولی کودک از حدود تقریبا سه ماهگی با ایجاد سر و صدا با محیط پیرامون خود رابطه برقرار می کند. به تدریج هنگامی که شنوایی هم به کمک او می آید آگاهی کودک از صداها افزایش پیدا می کند، او می تواند در این مرحله بشنود و از بازی های صدا دار لذت ببرد. این سر و صدا کردن کودک هم برای خودش هم برای والدین او بسیار خوشایند است و زمینه ی تقلید را برای کودک فراهم می کند و باعث می شود که از ماه ششم به بعد صدا ها را تکرار کند و در یک سالگی به تدریج شبیه تکلم بزرگسالان می شود. کودک در اواخر سال اول زندگی دو یا سه کلمه را یاد می گیرد، ولی قبل از آن بیشتر حالات عاطفی و چند کلمه ساده مثل بابا و مامان را درک می کند و نسبت به اسم خود و کلمات نهی کننده عکس العمل نشان می دهد. کودک در یک سالگی تقریبا دو کلمه معنی دار را یاد می گیرد و کم کم دایره این کلمات گسترده تر می شود و تا 24 ماهگی حدود 50 کلمه را یاد می گیرد و با صحبت کردن دیگر بیگانه نیست یعنی کاملا می داند هر چیز چه نامی دارد و روز به روز هم لغات بیشتری را یاد می گیرد.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍
اولین کلمه ای که کودک یاد می گیرد می تواند بابا باشد بنابر این نقش والدین در صحبت کردن کودکان بسیار مهم است و اگر آنها در سال های اولیه ارتباط بیشتری با کودک خود داشته باشند و بیشتر با او صحبت کنند فرزندشان زودتر به مهارت تکلم دست پیدا خواهد کرد. از آنجایی که کودک نه ماه در شکم مادر بوده بیشتر از هر کسی به صدای او عادت دارد و صدای مادر تاثیر بیشتری رو کودک می گذارد پس سعی کنید مدام با او حرف بزنید.
مغز بچه ها را تقویت کنید
زیاد اهمیت ندارد که کودک معنی کتابی که برای او می خوانید را درک نکند و تک تک کلمات شما را متوجه نشود. شما هر چه قدر بیشتر با او صحبت می کنید توانایی مغزی او را بالا می برید. اگر برای کودک هنگام خواب کتاب بخوانید خیلی موثر تر است. جالب است بدانید که حرف زدن با کودک هنگام خواب بسیار بیشتر از قصه خواندن، قدرت تکلم او را بالا می برد و در صورتی که با کودکان هنگام شب سخن بگویید قدرت تکلم آنها تا شش برابر از هنگامی که داستان می گویید رشد می کند.
حتی اگر کودک شما قادر به سخن گفتن نیست زمانی که صدای شما را می شنود، سعی دارد پاسخ شما را بدهد و همین موضوع مهارت های زبانی و تکلمی او را افزایش می دهد. نکته جالب توجه دیگری که وجود دارد بین سن صفر تا چهار سالگی تماشای تلوزیون هیچ تاثیری چه منفی و چه مثبت بر روی قابلیت کلامی کودکان ندارد. بسیاری از والدین برای افزایش قدرت تکلم به سراغ بهترین کتاب ها می روند. درست است که کتاب خواندن برای کودک بسیار مفید و پر اهمیت است اما حتی بهترین کتاب هم تاثیر یک مکالمه کوتاه بین کودک و مادر را ندارد.
کودکانی که دیر شروع به صحبت کردن می کنند یا نسبت به سنی که دارند لغات کم تری را آموخته اند معمولا دچار مشکلاتی هستند که از دید والدین دور مانده و بعضا به این موضوع کم توجهی می کنند. به طور مثال کودکی که از لحاظ شنوایی دچار اختلال است مهارت های کلامی ضعیف تری خواهد داشت و یا کودکان مبتلا به اوتیسم از نظر گفتاری نسبت به هم سن و سالان خود عقب تر هستند.
چه موقع باید نگران بود
دانشمندان بیست و پنج لغت را ارائه کرده اند که در واقع قسمتی از 310 کلمه ای است که باید تا سن سه سالگی در دایره لغات کودک وجود داشته باشد. از بین 310 لغت یک کودک سه ساله تقریبا با 150 کلمه آشنایی دارد و کودکان کم سن و سالی که بین 75 تا 225 کلمه را می دانند در وضعیت نرمالی به سر می برند

ابتدایی ترین کلمات

اگر کودک 25 لغت را بلد نبود؟
اگر کودک تا سن 24 ماهگی این لغات را نمی داند یا از آنها استفاده نمی کند باید گفت که سرعت یادگیری گفتار در او پایین است. کارشناسان در این مورد چندان ابراز نگرانی نمی کنند بلکه نگرانی اصلی زمانی خود را نشان می دهد که یک کودک به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند کم شنوایی یا اتیسم سرعت یاد گیری کم تری دارند. در این نوع موارد با توجه به سرعت یادگیری و قابلیت های کودک می توان شناسایی کرد و قبل از آنکه کودک با مشکلات جدی تری روبرو شود در صدد بر طرف کردن آن اقدام کرد. اما اگر کودک تا رسیدن به سن 5.2 سالگی هنوز هم نتواند اکثر کلمات را بیان کند حتما باید به یک پزشک گفتار طرمانی ارجاع داده شود. مطمعنا بعد از سه سالگی دیگر نمی توان بی این مهم بی توجه بود وگرنه کم کاری و سهل انگاری می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
آمارها نشان می دهد که 30 درصد از کودکان 2ساله نسبت به هم سن و سالای خود رشد تکلمی ضعیف تری دارند و کودکانی که دیر به حرف زدن می افتند معمولا در انجام کارهای ساده دیگر نیز مانند گوش کردن به لغات، جملات و عدد ها هم مشکل دارند و قادر به تکرار بعد از شما نیستند.
در هر سنی بچه ها چه چیزی می گویند؟
همانطور که در قبل هم اشاره شد کودکان در ابتدا با آواها و صداهایی که ارادی نیست شروع به صحبت می کنند و تا پایان 4 ماهگی خندیدن را هم به خوبی آموزش می بینند.
در 9 ماهگی با گفتن مامان و بابا والدین خود را متعجب می کنند و در یک سالگی پدر و مادر خود را به خوبی می شناسند و می دانند که با او صحبت می کنید و تا 18 ماهگی می توانند تا ده کلمه را بیان کنند و در کودکان با استعداد تر این لغات می تواند تا سن 24 ماهگی به 50 برسد. نزدیک به دو سالگی کودکان می توانند جملات دو تا سه کلمه ای بگویند و خود را من خطاب کنند و تا 4 سالگی مهارت زبانی کودک رشد چشم گیری دارد و حتی او می تواند تا ده بشمارد.
برای یادگیری بیشتر کودکان چکار کنیم؟
هنگام حرف زدن با او بازی کنید، این کار ممکن است فرایند آموزش را لذت بخش تر کند و همواره ارتباط چشمی خود با کودک را حفظ کنید و او را در آغوش بگیرید. بلند حرف بزنید و هنگامی که مشغول انجام کارهای شخصی کودک هستید با ا. صحبت کنید و با زبان شیرین و ساده مراحل انجام کار را برایش توضیح دهید. آهنگ گونه با کودک صحبت کنید و برخی از مسائل را به صورت شعر مطرح کنید زیرا به کارگیری همزمان گوش و چشم تاثیر بیشتری در رشد و یاد گیری کودک دارد. نوبت را رعایت کنید و هنگامی که کودک سخن می گوید سراپا گوش باشید و کاملا به حرف های او گوش بدهید. با کودک درست صحبت کنید و کلمات را به درستی تلفظ کنید و پاسخ جملات نامفهوم کودک را با حوصله و بدرستی بدهید. کودک را تشویق کرده و با او تمرین کنید و زمانی که از شما چیزی می خواهد از او بخواهید که تکرار کند و اگر نمی تواند بگوید با حوصله اورا تشویق به گفتن کنید.

کیوان بازدید : 78 دوشنبه 13 اسفند 1397 نظرات (0)

بیش‌ فعالی که خانواده‌ها از آن تحت عنوان شیطنت زیاد کودکان یاد می‌کنند در حقیقت نوعی اختلال رفتاری بوده و منشا اصلی آن عوامل ژنتیکی است که تشخیص و درمان آن بر عهده یک متخصص آشنا به اینگونه مسائل می باشد. بیش‌فعالی در کودکان نوعی اختلال شایع بوده و کودکانی مبتلا خیلی پیچیده‌تر از سایر کودکان رفتار می کنند و عمدتا کودکانی بسیار هیجان‌زده هستند که سعی دارند در همه امور دخالت کنند. این کودکان همواره مضطربند و برای خراب‌کاری دارند اشتیاق نشان می دهند اینکه چیزی را بشکنند یا جسمی را پرتاب کنند. این کودکان بیش از اندازه کنجکاو هستند و مدام دوست دارند که در کار‌های والدین و اطرافیان دخالت کنند، همچنین این کودکان خیلی کم‌دقت و کم‌حواس هستند و در همه کارها عجله دارند. کودکان بیش‌فعال احساس خطر نمی‌کنند و همیشه کار‌های خطرناک انجام می‌دهند، این امر گاهی منجر می‌شود که برخی از خانواده‌ها به آنان صفت بی‌باکی و شجاعت را نسبت دهند در حالی که واقعا احساس خطر برای همه افراد خصوصا کودکان امری طبیعی است و انجام اعمال خطرناک توسط کودکان هرگز نباید صفت پسندیده‌ای تلقی شود. معمولا بیش‌فعالی ژنتیکی و ارثی است و کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند در خانواده هایی بزرگ می شوند که والدین یا خواهر و برادر آن‌ها نیز سابقه این اختلال را داشته اند البته که نوع رفتار والدین و شرایط محیطی نیز در بروز یش‌فعالی موثر است. مصرف الکل و سیگار مادر در دوران بارداری نیز در ایجاد این اختلال در دوران جنینی بی تاثیر نیست و نقش به‌ سزایی دارد.
عواقب بیش‌فعالی کودکان چیست؟
بازی با چاقو، کبریت و ... از گرایش‌ها و رفتار‌های غیر‌طبیعی این کودکان است و معمولا کودکان بیش‌فعال در آینده به سمت رفتار‌های پر‌خطر رفته و بزه‌کار می‌شوند، تمایل این کودکان به کار‌های خلاف مانند دروغ‌گویی، تقلب، دزدی و حتی سیگار کشیدن بیشتر از بقیه است و معمولا به دلیل کنجکاوی که دارند زودتر از سایر هم‌سالان خود ممکن است در معرض خطر باشند. همچنین با توجه به اینکه این کودکان خیلی کم‌دقت و کم‌تمرکز هستند، معمولا در یادگیری درس هایشان با مشکل مواجه هستند و همواره از انجام تکالیف مدرسه طفره می‌روند و از این‌رو این ویژگی منجر به افت تحصیلی و گوشه گیری آن ها می‌شوند.
اگر این اختلال در کودکان در همان سنین پایین معالجه نشود در بزرگسالی، افرادی با شخصیت‌های ضد اجتماعی، پر‌خطر، بزهکار، افسرده، پرخاشگر و ... می‌شوند همچنین عدم معالجه این کودکان در سنین پایین ممکن است منجر به لکنت زبان و تیک‌های عصبی آنان در بزرگسالی شود. بهتر است بدانیم که حدود 8 تا 10 درصد از کودکان به این اختلال مبتلا هستند و هنوز دلیل اصلی بیش‌فعالی کودکان شناخته نشده است. بیش‌فعالی معمولا در پسران بیش از دختران شایع است و بر اساس آمار این اختلال در پسران حدود سه تا پنج برابر دختران است و در پسرانی که فرزند اول خانواده هستند بیشتر رخ می‌دهد. خانواده ها نباید شیطنت فرزندشان را با بیش فعالی اشتباه بگیرند و تشخیص این امر باید حتما توسط متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند، صورت گیرد. از آنجایی که دارو و درمانی برای کودکان مبتلا به این اختلال به تنهایی جوابگو نمی باشد ، بهتر است والدین روش های تربیتی و برخورد مناسب با کودکان را فرا بگیرند و از نوع اختلال فرزندشان کاملا مطمئن شوند و به او برچسب بیماری نزنند که این می تواند روحیه کودک را تخریب کند. از برخوردهای خشن و زننده به شدت پرهیز کرده و با کودک با محبت و مهربانی برخورد کنید. سعی داشته باشید که برنامه منظمی برای خواب کودکان طراحی کنید زیرا کم خوابی و خستگی ناشی از آن می تواند این اختلال را تشدید کند. از اینکه فرزندتان را پیش دکتر نبرید و یا این ذهنیت را دارید که ممکن است مصرف دارو برای کودکان مضر باشد سخت در اشتباه هستید زیرا درمان این نوع اختلال زمان زیادی می برد .
چگونه با کودک بیش فعال برخورد کنیم
1. فرزندتان به شما نگاه می کند و از تک تک رفتارهای والدین و بزرگ ترها الگو می گیرد پس اگر می خواهید در رفتار کودک اثر بگذارید ابتدا رفتار خود را اصلاح کنید و احساسات خود را به او نشان دهید زیرا او احساسات و رفتار شما را دریافت می کند و بازتاب می دهد.
2. فرزندتان را به انجام کار های خوب تشویق کنید و اگر زمانی کار خوبی را انجام داد او را مورد حمایت خود قرار دهید تا احساس رضایت بیشتری داشته باشد.
3. با فرزندتان به گونه ای برخورد کنید که از حرف زدن با شما نترسد و بتواند به راحتی با شما صحبت کند و مشکلاتش را مطرح نماید به این طریق به او ثابت می کنید که عقاید او برای شما قابل احترام است.
4. به قولی که به کودکان می دهید عمل کنید زیرا همواره عملی که انجام می دهید دیده می شود نه آن چیزی که در موردش صحبت کرده اید.
5. بین خود و فرزندتان مرز مشخصی قرار دهید و به این نکته دقت داشته باشید که اگر در کارهای او دخالت می کنید واقعا لازم هست یا نه
6. از تکرار مسائل مختلف پرهیز کنید زیرا باعث کلافگی فرزندتان می شود و در امور مختلف به او فرصت تجربه کردن را بدهید و به او اعتماد کنید این کارکمک شایانی به مسئولیت پذیری کودک میکند و باعث می شود که در انجام کارهای محوله به او بیشتر تلاش کنند.
7. از سرزنش کردن فرزندتان خود داری کنید و به او لبخند زدن را بیاموزید و همیشه به او فرصت دهید تا از حقوق خودش دفاع کند.

 

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 967
  • بازدید کلی : 6,279